onsdag, september 05, 2007

Vad tusan är en Tolg?

Andra bloggar om: , ,
---
Någon som heter Sten Tolgfors tar över efter Odenberg som försvarsminister. Ingen vill ju vara en nedskärningsminister, och det ville inte heller Odenberg. "Vad är Tolgfors för ett jäkla namn?", tänkte jag. "Vad tusan är en Tolg?"

Jag slog upp ordet i nationalencyklopedin. Sedär! Det visar sig att denne Sten Tolgfors alltid kommer att vara en nedskärningsminister, oavsett vilken minister han än blir. Fast nu passar det ju förstås extra bra.

6 kommentarer:

CATOVENTURE sa...

Jag kan inte sluta tänka på Knickedick.

http://catoventure.blogspot.com/2007/09/tolgfors-ls-knickedick.html

stationsvakt@gmail.com sa...

marcus. Jag hittade just till dig via din Twingling. :-)

Anonym sa...

Och därmed är begreppet skapat:

"Att tolga", att skära ned...

stationsvakt@gmail.com sa...

andreas: Han kanske är från södertolge.

Anonym sa...

Han verkar osedvanligt mjuk i ryggen, Tolgfors. Han blir nog nyttig för alliansen. Resonemanget om hur han övergav sin pacifistiska övertygelse, förstod jag inte riktigt. När han hörde om Saddams vidrigheter i Irak, insåg han att ord var otillräckliga. Det måste till vapen. Var den inte djupare än så, hans övertygelse. Eller var det så, att karriärvägarna för en vapenvägrare visade sig begränsade?

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Fast till hans försvar så var han ju säkert tonåring när han vapenvägrade. Han kanske var en mjuk kille, som sedan hårdnade.