onsdag, oktober 24, 2007

09:25 - 09:53

Andra bloggar om: , , , ,
---
Han försöker få fason på hur zonerna är indelade och uppdelade i Doris Lessings Shikasta-serie; tänker att zonerna 3, 4 och 5 blir primitivare i den ordningsföljden. Zon 6 är en spök/ande-zon med direktkoppling till jordelivet. Zonerna 2 och 1 är de högsta - har man nått ettan är man i själva verket i samklang med Canopus. Funkar det så? Har han förstått rätt? Inte mycket finns att hämta på nätet i den frågan.

Han tänker att ovanstående undring måste te sig totalt oförståelig för de flesta. Anledningen till att Doris Lessing ännu en gång kom upp till ytan berodde på att han läste om henne i tidningen, om hur mycket hon hatar. Han tänker att hon ändå antagligen har ordentligt på fötterna - sättet hon har att filosofera på i ovan nämnda böcker tyder på det.

Med den tankegången ur vägen för den här gången bläddrar han vidare i tidningen, och blir varse ännu en av dessa tillfälligheter som allt oftare tycks dyka upp. Igår bloggade han om en viss konstnär, "Banksy", som han klampade över av en ren tillfällighet. Han hade aldrig i sitt 43:åriga liv innan hört talas om honom. Så, i tidningen idag, dyker denne "Banksy helt plötsligt upp.

Ibland känns det som att det finns kopplingar mellan allt som finns. När man börjar upptäcka dem märker man att man upptäcker fler och fler hela tiden. Funkar i själva verket hela livet som hjärnan - att allt är uppbyggt av synapser och associationer?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tyckte också att Shikasta var svår men fascinerande, läste den när jag var 17. En intressant öppning in i canopus-serien är annars sfterskriften till "Planet 8" om Scotts expedition til Antarktis m m - hon kommer in på något av samma problematik som filmen "Pingvinresan" tog upp häromåret. Och visar i förbifarten samma coola, förnuftiga attityd som gjorde att hon inte blev imponerad när hon äntligen fick Nobeölrpiset.

Anonym sa...

Men är verkligen zon 5 primitivare än trean och fyran? Jag måste läsa mera. Ber att få återkomma.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Läste också den som rätt ung, säkert var jag nånstans mellan 17 och 20. Köpte den på bokrea utan att ha en aning om vad det var. Böcker man läser i den åldern griper hårdare tag, och den här gjorde det.

Ullah: Jag har för mig att i "Giftermålen mellan zonerna tre, fyra och fem" är zon fem ett primitivt ökensamhälle.

Anonym sa...

Ja, men bortom de där kringdrivande ökennomaderna finns det ju i zon 5 byar och städer som de plundrar, och som de med sitt våld lyckats ta makten över. De lever i välstånd, gör fina guldgrejer och så, och jämförs (mycket kortfattat), vad jag kan minnas, både med zon 3 och zon 4.
Erkänn att boken är underbart bra!
Min favorit bland favoriter. Måste läsa mer av de andra böckerna.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag tycker den är sämst i serien - men fortfarande väldigt, väldigt bra. Andra halvan, vill jag minnas, är dock bättre än första.

Anonym sa...

Jag måste bara fråga, menar du andra halvan av boken eller andra halvan av serien?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Andra halvan av boken menade jag. Fast boken behövs ju verkligen i serien - den tar ner den på lägre och mer hanterligt nivå. Jag menade alltså inte att jag inte gillade den, för det gör jag.