onsdag, oktober 03, 2007

Jag bara undrar

Andra bloggar om: ,
---
Pirate Bay-åtal dröjer (SvD, DN)

Trots att jag är ute på nätet varenda dag, och trots att min dator är oumbärlig för mig, så vet jag inte ett skit om datorer. Jag kan trycka på start och jag kan stoppa in och disconnecta en usb-kontakt och där någonstans går gränsen för mig.

Därför kanske jag inte ska varken undra eller uttala mig om datorrelaterade saker. Men ändå - alltid när jag läser om det där tillslaget mot Pirate Bay när polisen tog med sig en massa utrustning och aldrig verkar vilja lämna tillbaks den (ett och ett halvt år nu) undrar jag: Blir inte datorgrejor ganska snabbt föråldrade? Jag menar - datorer är ju lite färskvara väl?

Om någon tog min dator ifrån mig för låt oss säga fem sex år sedan, och lämnade tillbaks den idag och sade: "Sådär, nu kan du surfa ut på nätet igen", då skulle surfandet bli ganska segt. Mycket har hänt på nätet på några år. Jag skulle behöva uppdatera den ordentligt.

Så frågan är: Lämnar polisen tillbaks samma (nu föråldrade) datorer/servrar? Eller får de tillbaks nya som motsvarar det rätta värdet? Jag bara undrar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Självklart är det samma datorer som beslagtogs som lämnas tillbaka. Dock kan nog intgen räkna med ersättning för den värdeminskning som datorerna har fått eller någon annan typ av ersättning heller, inte i ett land som Sverige. (Det öppenbara syftet har ju hela tiden varit att jävlas med TPB och alla deras närstående organisationer.)

Jämför gärna med beslaget av vin/öl som var aktuellt för någon månad sedan. Trots att tullen till slut blev tvingade att släppa beslaget och dessutom tipsar skatteverket om straffskatter. I många fall är ölen/vinet förstört och värdet har minskat till noll, men trots detta får ägarna av alkoholen ingen kompensation. Nada.

Rättstrygghet anyone?

stationsvakt@gmail.com sa...

lake: "ingen kompensation. Nada" - Det tror jag med. Trist.

Anonym sa...

Alla som fått sin dator i beslag har kunnat höra av sig till polisen för att gå igenom datorn tillsammans med polisens tekniker och sen få tillbaka sin utrustning.

Det finns dock de som inte velat hämta sin utrustning av olika skäl.

stationsvakt@gmail.com sa...

Calle: Åhå. På så vis.