tisdag, oktober 23, 2007

Musik på USB

Andra bloggar om: , , , ,
---
Skivbranschen satsar på ett nytt format när försäljningen av cd-skivor fortsätter att rasa. Universial Music satsar på musik på USB-minnen.[..] Musik som ges ut på USB-minne kommer att kosta något mer än motsvarande musik på cd-skiva. [SydSv)



Vad kostar en musik-cd? Inte vet jag - har inte köpt nån på många år. Kanske 150 till 200 kr. Vad kostar då ett tomt usb-minne. Tja, jag tog en titt på pricerunner, och hittade en på 256 mb för 55 spänn. En tom cd-skiva kostar kanske en tia, så att usb:aren borde kanske vara dyrare. Men ändå - vilket mervärde får man?

En cd bjuder åtminstone på ett omslag och några sidor med texter. Om "usb-skivan" ska bjuda på samma sak måste den komma i en förpackning liknande cd-skivans, och då spricker idén om litenheten. Men det var kanske ändå inte idén. Och dessutom känns usb-minnen billiga, sånt man får gratis här och där - reklam.

Men jag köper inga skivor, som sagt, så jag ska inte klaga. Om jag gjorde det skulle nog ett usb-minne kännas naturligare. De flesta lyssnar nog på musik via datorn nu för tiden, hellre än via stereon.

9 kommentarer:

Nihonshu sa...

Oj vilken flopp det kommer bli. Musikindustrin är död - undrar när den ska inse det.

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Med hårdare koll på nerladdarna kanske den vaknar till liv igen.

Nihonshu sa...

Jag tror att problemet med skivindustrin är tredelat:

1 Piratkopiering (varför betala när man kan få gratis, alt, varför köpa grisen i säcken innan man "testat" den)

2 Priserna på skivor.

3 Och en viktig detalj: Kvalitén på musiken. Köper man en skiva av Beyoncé får man vara glad om 2 låtar är "bra". Kvalitén på hantverket är extremt lågt överlag idag. Visst görs lysande skivor - men det är ovanligt som fan. Som jämförelse: Lyssnade på Michael Jackssons skiva "Thriller" för ett tag sen - precis varenda låt har man hört innan, allt har "hitkvalitét". Sådana skivor görs helt enkelt nästan aldrig numera.

Nihonshu sa...

Tillägg: Är ingen superfan av MJ, tog det bara som exempel.

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Faktiskt, det är som om det görs skivor med tanke på nerladdningen. Ingen skiva är längre en helhet, liksom.

John Eje Thelin sa...

Prat. Det är massor med artister som fortfarande gör helhetsskivor - även om det kankse inte är just de som syns på listorna (men vem med egentlig musiksmak bryr sig om dem?). Och att MJ:s Thriller innehöll många framgångsrika singlar har mycket mer med marknadsföring och det allmänna musikklimatet vid dess tillkomst att göra än med någon sorts inneboende kvalitet - även om den är genomarbetad och mycket välproducerad.

stationsvakt@gmail.com sa...

John: "även om det kanske inte är just de som syns på listorna"
Jag får erkänna att jag inte har koll på musik alls nu för tiden, varken på listorna eller bredvid. Det är känslan jag har fått bara. Jag är glad att jag har fel i så fall.

John Eje Thelin sa...

Några helhetsskivor jag rekommenderar från det senaste året eller så;

Radiohead - In Rainbows (såklart - Radiohead vägrar att sälja enstaka låtar för nedladdning).

Steve Jansen - Slope

Devin Townsend - Ziltoid the Omnisicent (löjligt hårdkokt temaplatta om en utomjording som kommer hit på jakt efter universums bästa kopp kaffe)

Rufus Wainwright - Release the Stars

The Dear Hunter - The Meaning of All Things Regarding Ms. Leading

The Polyphonic Spree - The Fragile Army

Pure Reason Revolution - The Dark Third (temaplatta om sömn och drömmar - förmodligen förra åres bästa platta)

Cornelius - Sensous

Grinderman - Grinderman

Muse - Black Holes and Revelations

Captain - This is Hazelville

Kunek - Flight of the Flynns

Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet

Och säkert flera till - men hitlisteartister har *alltid* ridit på några få starka och catchiga låtar.

stationsvakt@gmail.com sa...

John: Fan vad din lista visar hur dålig koll jag har nu för tiden. De enda jag kände till var radiohead och Muse.