tisdag, november 27, 2007

Litteraturagenten

[AB, SvD, Svt]
Karin Alvtegen, Lena Andersson, Jan Arnald, Niels Fredrik Dahl, Kjell Ola Dahl, Arne Dahl, Eva Dahlgren, Monika Fagerholm, Matias Faldbakken, Karin Fossum, Inger Frimansson, Jan Guillou, Anne Holt, Theodor Kallifatides, Thomas Kanger, Jonas Karlsson, Jens Lapidus, Eva-Marie Liffner, Jo Nesbø, Åsa Nilsonne, Sofi Oksanen, Anna-Karin Palm, Leif GW Persson, Roslund/Hellström, Sjöwall/Wahlöö, Barbara Voors, Karin Wahlberg, Per Wahlöö, Klas Östergren




Där har vi författarna i litteraturagenten Niclas Salomonssons stall. Det är alltså denne Niclas det syftas på när de två författarna med konstiga efternamn - Unni Drougge och Jan Guillou - tjafsar med varandra. Jag satt och kollade på programmet Carin 21:30 igår, och störde mig på att de inte sade hans namn.

Vad är det för intressant med att veta hans namn då? Inget - saken har inget allmänintresse. När jag har slagit in den sista punkten i den här posten ska jag aldrig mer ägna hans namn en tanke. Hade de sagt hans namn i programmet, eller skrivit det i tidningarna, då hade han redan varit glömd för min del. Jag hittade vem han var genom att läsa det på en Flashback-tråd, och tydligen har de norska tidningarna inget problem med namnangivelser heller.

Jag stör mig på att när de ändå ska älta om saker i tidningar och på tv, så säger de inte vem de talar om. Det är "Världsartister" hit och "Kändiskockar" dit. De säger liksom allt utom namnet. Sånt beteende blir som ett frö som gror i huvudet, och ens intresse upprätthålls. Jag tror inte det är för att skydda personerna de gör så - även om de säger att det är skälet - utan just för att skapa den effekt det får hos mig - att intresset hålls vid liv.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
---
Update: Via en kommentar: Anonym sa: "Karin Fossum, Karin Wahlberg och Inger Frimansson har lämnat agenturen. Men Salomonsson har väl "glömt" att uppdatera sin hemsida."
Update 2: Via en kommentar: Anonym sa: "De övriga som har lämnat är förresten Mari Jungstedt, David Lagerkrantz och Ersnt Brunner."

6 kommentarer:

Anonym sa...

Karin Fossum, Karin Wahlberg och Inger Frimansson har lämnat agenturen. Men Salomonsson har väl "glömt" att uppdatera sin hemsida.

stationsvakt@gmail.com sa...

Aninym: Tack, jag gör en uppdatering.

Anonym sa...

De övriga som har lämnat är förresten Mari Jungstedt, David Lagerkrantz och Ersnt Brunner

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Tack. Gör en uppdatering till.

Anonym sa...

Den här killen var uppe till diskussion på Isobels blogg också (isobelsverkstad.blogspot.com) för ett tag sen, Hon backade väl upp Unni Drougges inställning och menade att det är komprometterande att sa,marbeta med en man som gjort sig skyldig till kvinnomisshandel. Intressant nog menade hon inte att samma krav kunde ställas på om författaren själv är en skum buse, vilket ledde till den här frågan: "Du anser alltså att det är OK om en författare som misshandlar sin fru tar hjälp av ett förlag för att tjäna pengar på det han skriver,. men inte att en normal och hygglig författare tar hjälp av en redaktör ekkler agent som är hustrumisshndlare?" Något svar på den kom aldrig.

Menar själv att man bör vara rätt försiktig med den här sortens guilt-by-association-argument.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: Sånt där vågar jag inte blanda mig i. Men en tumregel ska väl vara att om man har sonat sitt straff så ska man vara fri att samverka med. Å andra sidan kanske killen är en allmänt dyg typ, och då kan man ju bryta samarbetet. Som tur är har jag inte såna problem.