torsdag, november 01, 2007

Regnbågslandet

Andra bloggar om: , ,
---
"Meningen med TV-serien var ett firande för att färg-TV hade kommit till Sverige. Dock fick serien dålig kritik, eftersom att den inte hade något med julen att göra."
(Wikipedia)

Wow! Den här bilden (från Lotten) slog verkligen ann en ton i mig. Den föreställer 1970 års julkalender, Regnbågslandet. Jag vet inte varför jag fick en sån flasback av den, för den är ju varken den fulaste eller snyggaste av kalendrar, utan bara en i mängden.



Om jag får komma med en teori så kan det kanske bero på att den möjligen var min första kalender. Eller åtminstone den första jag minns; stationsvakt modell 1970 var sex år då, och minnesbankarna var fortfarande ganska fräscha och oanvända.

17 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste få upprepa här vad jag skrev hos Lotten, att jag ÄLSKADE Regnbågslandet när den gick. Var också sex år, men inte så långt ifrån sju. Framför allt tyckte jag huvudpersonens klädbyte var fascinerande. Utanför trädet var hon klädd i olle och byxor, men i Regnbågslandet hade hon en finklänning på sig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Själv minns jag bara själva kalendern - alltså pappret med luckorna. Inte själva programmet.

Anonym sa...

Du är ju några månader yngre än vad jag är, och så kanske du inte blev lika fascinerad av vad flickan hade på sig som jag blev. Jag minns inget mer av programmet, bara att jag tror att en av de clownliknande figurerna hette Simon.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag får helt enkelt hoppas på en repris. Eller en remake.

Anonym sa...

Några karaktärer fr. regnbågslandet.
Clown - hette egentligen snubblydojpschystschabladraskojchavitch
Osynliga pianot
Piraten
Simon
Kalle Blomster
Jag har skivan hemma och min barn har också lärt sig vissa sånger och repliker från den. aaaeeeaaaeeapa aaaeeeaaaeeapa eapa...!
Skivan är egentligen min brors.Han är äldre än jag och har nog sett julkalendern vilket inte jag har.

stationsvakt@gmail.com sa...

Vicky: Konstigt nog ringer det en liten klocka när du berättar detta.

Anonym sa...

Jag tycker de här figurerna är underbart mysiga - färg & form.. Jag har boken som heter; Trollkarlen och den försvunna trollsäcken! Den har jag läst för båda mina barn och sonen frågade nyss hur gammal jag var när jag fick boken. Det kunde uinte jag svara på, började leta efter tryck/publ.år men hittade inte det. Gick ut och gogglade och hittade era kommentarer! Kul, nu vet jag att året var -70.../annelie

stationsvakt@gmail.com sa...

annelie: vad kul att kunna vara till hjälp- :-)

Anonym sa...

Nanna i regnbågslandet (Ann-Charlott Strandberg)... undrar om hon numera bor i Spånga eller i Höllviken?

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: ja jag vet inte.

Mikael H sa...

För tio dagar sedan fick jag se kalendern på en loppis i Stockholm. Så jag sökte på nätet och fann omslaget igen! Det är som att spela upp serien igen när man blundar. Jag liksom Älskade kalendern. Det är länge sedan jag såg kalendern jag minns att jag gillade personen och satt flitigt vid TV apparaten och färg dessutom! Jag var lika gammal som personen Nanna då var. Ja jag har de senaste tio dagarna försökt att finna programmet inspelat på video utan framgång. Vet någon om det finns en inspelad att tillgå i handeln????? Ett fantastiskt bra program för barn utan våld och elände. Där fantasin verkligen får sprudla inom en. Något att visa för barn barnen.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mikael h: Sveriges television har ju nån slags programgörsäljning. Vem vet .. de kanske har den.

Anonym sa...

Nej, SVT har bara det som man kan se på nätet i sin programförsäljning. Men, tjat kan faktiskt löna sig! Så nuförtiden kan man exempelvis köpa kultserien "Lycka till" med sina klassiska scener från bl.a. Huvudsta Centrum i Solna. Skulle så gärna också vilja ha en DVD med den hysteriska dockserien "Loranga, Masarin & Dartanjang" med Toivo Pavlo som berättare - betydligt giftigare än den tama tecknade soppa som gick förra året! Men det kan man ju glömma... Förresten så kan den som har en gammal LP med Regnbågslandet och musiken av "Made in Sweden" räkna med att få den såld för minst två- trehundra spänn!

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Du får säkert den såld. Made in Sweden är rätt coola (i lagoma doser).

mimmi sa...

Hej!
Jag har tänkt på detta program i många år, tyckte så mycket om det.
Jag o min syster hade vars en fin bok om regnbågslandet m alla figurerna, men dom kom bort efter något år, något som jag blev väldigt ledsen för.

Vet någon av er var /om man kan hitt en kalende el bok el annat från programmet. Jag minns när Nanna gick in i trädet o när hon var bland alla figurerna o de bodde i skor...hennes fin klänning,clownen......



MVH Mimmi

mimmi sa...

ommer någon av er ihåg en liten månfigur som också gick på tv:n?
Han körde runt i en sorts månbil o hämtade mjölk???
Vet ni vad den hette?
HAR ALDRIG SETT DEN I REPRIS .vAR OCKSÅ NÄR JAG VAR LITEN

stationsvakt@gmail.com sa...

Mimmi: Det enda jag kan komma på är att du kontaktar svt, om ens de har den kvar.