söndag, november 18, 2007

Resiza till YouTube

För ett tag sedan, i en post, lovade jag mig själv att återkomma till hur man gör för att behålla det rätta storleksförhållandet i en film man skickar till YouTube. YouTube konverterar ju, som bekant, om filmerna till måtten 320x240, och lägger man upp en filmsnutt som så att säga är i bredbildsformat, så blir den ju ihoptryckt.

Nå, jag testade att köra en snutt igenom VirtualDub. Snutten höll måtten 672x352, och ihoptryckt hade det antagligen sett rätt knasigt ut. Så jag lade helt enkelt på ett resize-filter. Jag har nollkoll på mått och sånt, så jag testade bara. Med de här fälten markerade så ska det bli bra, antar jag:



Och så här blev det. Klippet är ur en film som heter "Mad Cowgirl":


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Inga kommentarer: