lördag, december 15, 2007

Störande brus

Jag har gått upp. Känner mig rätt förkyld och tung i kroppen. Sätter mig framför datorn. Ska blogga lite, eller kanske bara läsa andras bloggar. I bakgrunden står tv:n på. Ljudet är lite för högt uppdraget, men jag orkar inte sänka.



Tv:ns ljud stör koncentrationen. Än snackas det säldöd, och än snackas det sport. Det är ett störande flöde av ljudintryck som kommer från rummets högra ände; ett störflöde. Till slut ger jag ändå upp och reser mig och stänger av tv:n.

Något som skulle kunna vara början på en huvudvärk börjar ge sig till känna. Jag längtar tillbaks till soffan. Men lade jag mig där skulle tv:n ändå knäppas på, så jag sitter kvar - glad över tystnaden ... tills jag börjar tänka.

Jag tänker att även jag själv är en del av detta störflöde. Jag skriver alldeles för många ord, och dessutom filmar jag ibland. Bloggen i sig är ett störflöde - en del av bruset.

Allt detta - tv:ns ständiga utpumpande av ljud och bild och brus, och ens eget bloggande - är en flykt undan tystnaden. Varför? Jo, för att tystnaden ändå kommer så småningom - när man dör - och att man inte vill ta ut detta i förskott. Tystnaden påminner en om den eviga tystnaden. Så man skickar ut ett störande brus själv, och man lyssnar på andras störande brus - så länge man kan.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

6 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, och vem var det som sjöng "I promise to live by the groove!" Den frasen har dykt upp i minnet på mig flera gånger senaste veckorna: känner ju igen den, kan till och med höra hur hon tar i på PRO-mise, men jag kan inte få till från vilken låt det är.
Svensk, tror jag, det är en sångerska, typ doscopop och det borde vara nån gång runt 1990, när Roxette och Army Of Lovers stod på topp - men ingen av dem. Nån som känner igen det? Eller vet vad hon menade? ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Fan vet. En sökning ger inte heller så mycket.

Anonym sa...

Magnus: Kan det vara Lisa Nilsson?
(Fast hon sjunger "I promise to live by that rule".)

http://www.stlyrics.com/songs/l/lisanilsson8032/whosthatboy538270.html

Anonym sa...

Ullah. Jepp, hon var det. Tack! "I promise to live by the groove" är ju sen en cool felhörning, så där Okej!-igt överdriven.

Låten är från tiden med Billy Butt, eller hur? Sedan bytte hon ju till svenska och blev större.

Anonym sa...

Jag har aldrig hört låten, vad jag vet! Men hon är bra.

Anonym sa...

Ullah: ja, visst är hon. Men hon sa i en intervju senare att Billy Butts koncept var en återvändsgränd för henne: för glassigt (det låter *väldigt* 1990 och schlager-SM!) Inte rätt groove.