tisdag, januari 15, 2008

Barn ÄR meningen med livet

Många bloggare har tyckt till om en grej häromdagen. Grejen var en slags krönika i Aftonbladet: "Sluta se barn som meningen med livet". Här kommer mitt bidrag.

Hon har rätt i att barn kan vara jävligt påfrestande, kanske till och med i psycho-klass, och att de för många är "svaret på egna oförlösta drömmar om lycka". Men hon har fel i att man ska sluta se på dem som meningen med livet, för det är de.

Om man inte är religiös och tror att meningen med livet är att man ska vara snäll så att man får garanterad sittplatsbiljett på ett moln efter döden, så ÄR ändå barn meningen med livet. Som med allt levande alltså. Sprida sina fantastiska gener i vidare och vidare cirklar genom alstring av avkomma.

Jag vet inte om det ger en mening alla gånger, eller ens om det är så nyttigt för planeten, detta barnalstrande - men barn ÄR meningen med livet.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

12 kommentarer:

Nihonshu sa...

Jag kan hålla med dig i stort om ditt påstående. Men samtidigt innebär det att personer som inte vill eller inte kan av nån anledning skaffa barn (sterila, eller singlar) inte har nån mening med sina liv... Vilket jag tycker låter väldigt drastiskt.

Så jag skulle vilja säga så här:
Barn är den biologiska meningen med livet - men inte den individuella tankemässiga.

stationsvakt@gmail.com sa...

nihon: Exakt så tycker jag med. Det var det jag försökte säga med "Jag vet inte om det ger en mening alla gånger", men kanske inte lyckades.

Anonym sa...

Problemet med att se barn som meningen med livet är att man därigenom ger svaret att meningen med livet är att skapa mer liv. Ett cirkelresonemang med andra ord och knappast något vettigt svar på en existentiell fråga.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: "att man därigenom ger svaret att meningen med livet är att skapa mer liv."
Som jag ser på saken - som inte är religiös - är detta cirkelresonemang den trista sanningen om meningen med livet.

Anonym sa...

Vad har egentligen hänt med någon som hatar barn så? Hormonrubbningar eller vadå?

Anonym sa...

"Problemet med att se barn som meningen med livet är att man därigenom ger svaret att meningen med livet är att skapa mer liv. Ett cirkelresonemang med andra ord och knappast något vettigt svar på en existentiell fråga." Haha, du har nog verkligen gått vilse i dumma böcker om vi säger så.

Anonym sa...

Nej, nu tycker jag du är riktigt elak. jag tycker inte du kan säga att barn under 15 är korkade, Själviska och oartiga. och sen be föräldrar göra psycho test på sina ungar! de är juh sjukt! Klart att barn inte är dom smartaste men dom har inte levt lika länge som vuxna, de är ganska logiskt att dom inte är lika artiga och "smarta".
Och bara för att du tycker dom är äckliga så tycker nog inte deras föräldrar de. och du, tänk efter innan du dömmer alla barn för att vara korkade själviska och oartiga, de är väll ändå att ta i ? (:

// 14åring

Anonym sa...

Det finns terapi att få för sådana som du som inte ens har en gnutta ömhet för barn utan bara utstrålar hat och äckel. Hatar du djur också? Eller andra utsatta och oskyldiga grupper.
Någon har gjort dig väldigt illa. Men ta inte ut det på försvarslösa.
Sök hjälp!

Eller är allt du skriver bara planerade provocationer för att få ditt efterlängtade krönikörjobb på AB. I såfall sälj inte din själ lilla gumman
guncai

Anonym sa...

Stackare, det finns väl inte så mycket att säga till en människa som kan tycka så här om barn.Mer än att det är väldigt synd om dig. Som sagt någon måste ha gjort dig väldigt illa lilla du. Det är synd att du tycker så här. Det märks ju att du inte är mamma själv, hoppas ej du kommer bli det heller med den här uppfattningen du har om barn. Bli vad du vill men FAN inte mamma, Thess

/Maria sa...

Det var det jävligaste! Så mitt liv har ingen mening alltså, enligt er barnförespråkare!? Men vad kan man annat vänta sig av er, så fort vissa vuxna får barn upphör ju deras hjärnor att fungera på ett rationellt sätt. Vuxna, som innan barnen kunde se nyktert på en massa saker kan plötsligt inte för sitt liv fatta att deras barn mobbar, bråkar i skolan, kastar smällare på katter och ljuger som en häst travar t ex när det gäller skolan. Det är ALLTID någon annans fel om det är problem i skolan (ofta läraren eller så var det någon annan som gjorde det dumma, det egna barnet var bara där, men gjorde inget, HA, SÄKERT) Samhället skulle se betydligt annorlunda ut om föräldrar började ta ansvar och inte i alla lägen försvarar sina små skitungar!
Förresten, alla ka inte få barn, har inte deras liv någon mening då? Fy fan vad taskigt att påstå det.
/Vuxen, ej förälder, men med intelligensen i behåll.

Anonym sa...

Barn är INTE meningen med livet. Det är en alternativ väg i livet.

JAG AVSKYR BARN. Jag ska leva för mig endast och mig endast.

Anonym sa...

Barn är inte meningen med livet. Om meningen med livet är enbart att skaffa barn då kan livet upphöra :)

Meningen med livet är att NJUTA!