fredag, januari 18, 2008

Brist på mänskliga dödskallar

Ap-Dejt: Den här posten blev ganska omgående inaktuell, eftersom SvD bytte bild till sin text. Tur att jag ändå tog en skärmdump.
---
Ett par pojkar hittade några dödskallar på botten av Göta kanal (som var torrlagd), och SvD berättar om saken. SvD illustrerar saken också, med en bild på en dödskalle.



Vad konstig den ser ut, tänkte jag - särskilt som skallarna enligt artikeln sägs komma från 1800-talet. Jag tyckte den såg äldre ut än så - mer förhistorisk på nåt sätt. Jag googlade på fotografens namn, och hittade den här bilden.



Samma bild, fast i SvD:s version var den urklippt bara. Är det sån brist på bilder på människoskallar att man måste använda gorillaskallar?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
---

Ap-Dejt 2: Via DN hittade jag till källan: Folkbladet. Där kan man se hur dödskallen verkligen såg ut.

17 kommentarer:

Anonym sa...

De har bytt bilden mot en annan skalle nu, men det var väldigt observant av dig :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Typsiskt att de bytte. De borde låta sina missar ligga kvar. :-)

rigg sa...

men tabben är ju förevigad här iallafall :)

(Och Twinglylänkad från SvD)

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg: Så att de får skämmas lite. Fast det kunde ju ha varit ett bus från den som satte dit bilden, och då var det rätt kul.

Anonym sa...

Hahaha! Du är en sann detektiv. Funderat på det yrket?

PEF

rigg sa...

Faktiskt ett bra exempel på hur Twingly kan bidra med att höja kvalitén på tidningarna. Misstänker att din bloggpost fick någon på SvD att reagera på apskallen.

stationsvakt@gmail.com sa...

PEF: Jag vill vara Den sjungande detektiven (fast minus psoriasis).

rigg: Jag har undrat över det där. Läser den som har skrivit artikeln Twinglingarna? Jag skulle ha gjort det.

rigg sa...

Ja, kanske... Jag skulle också göra det. Eller så så kollar någon annan på redaktionen. Sedan sitter han och skrattar över "tabben" vid fikabordet - Den som har gjort artikeln hör detta och springer iväg och rättar!

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg. Om det var så blir jag smickrad.

Nihonshu sa...

Frågan är ju hur nån öht kunde tycka att det var en bra idé att sätta en gorillaskalle där från första början... Kanske lite som när regissörer inte rättar till idiotfel i filmer med motivationen att "äh det ser ingen ändå".

rigg sa...

Nihonshu, lite Ed Wood-filosofi över det :)

Anonym sa...

Underbart, Sherlock! Ibland är det bra med skärmdumpar. Men gorillan är ganska lik en person jag känner. :)
Jag tog mig friheten att länka till din upptäckt imorse förresten.
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.89663

stationsvakt@gmail.com sa...

rigg. faktiskt.
nihon. den som satte bilden kanske trodde att attt det var en människoskalle.

Anonym sa...

Den sjungande detektiven minus psoriasis...haha...
Roligt att du kommer ihåg serien, Johnny.Mkt bra skådespelare, tyckte jag.
På tal om att "ingen märker ändå ngt"...
Nyligen skulle jag googla (hupp, får man inte säga så?!?)på Ian MacShane, känd bl a från Deadwood.
Han var med och spelade Heathcliff i Svindlande höjder i sin ungdom.
Men när jag kollade så hade de ett foto på Timothy Dalton när det gällde den Tv-serien.
Timothy Dalton i all ära (hans engelska är så njutbar!), men...
Tur att vi finns som SER!!
:-) Molly Detektiven Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: ja, vi är oumbärliga. :-)

Anonym sa...

Just det. Jag vet att Timothy Dalton spelat Heathcliff i en version, men det var typ 80-tal??
Den Tv-film (serie) jag far efter är äldre än så och Ian McShane var i 22-25årsåldern (gissar jag).
M v h Molly G.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Den här.