fredag, januari 04, 2008

Morgon-tut

Hur många börjar sin arbetsdag med att stå i en fuktig, underjordisk kulvert, med ödsligt, ekande, högt tak och stenväggar - blåsande en fanfar med en näverlur? Jag.

Det är trettondagskonsert på jobbet i helgen, och bland rekvisitan hittade jag några näverlurar. Jag kunde inte låta bli. Den som vill göra kopplingar till Fäbodjäntan kan låta bli med det, för det var inte en näverlur hon blåste i.

Det lät inget vidare. Hade jag haft stridsberedda trupper bakom mig hade nog dera anskrin övergått i hysteriska fniss. Jag får träna på det där. Tanken på krig och strid fick mig dock att fundera på ett ord: Inbördeskrig.

Jag tänker att det ordet lika gärna kunde skrivas som en särskrivning: Inbördes krig. Ju mer jag tänker på saken desto mer tycker jag att särskrivningen låter bättre.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Jag måste bara fråga en sak som jag tror jag missat helt.
Vad jobbar du med?

stationsvakt@gmail.com sa...

novus: Jag sitter och vaktar ingången på Berwaldhallen.

ZZZZ - vilande sa...

Det är väääldigt ovanligt med näverlurmusik(?) vilken tid på dygnet det än är, tror faktiskt att jag aldrig upplevt det live :)
Förresten, är det DEN fäbodjäntan du syftar på - hon med falukorven? - wikipedia gav ingen vägledning..

stationsvakt@gmail.com sa...

gz: Ja det är hon med falukorven. Nu är det superlänge sedan jag såg den, men jag tror fan att det bara var en tratt med en slang hon tutade i. Värsta kulturskymningen.

Martin Klasch sa...

Nja, tratt med slang vetefan om det var. Någon sorts tut-lur var det. Men det var nog någon metall-variant. Den stora frågan är dock om du märkte någon fäbojänte-effekt?!

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Så dags på morgonen var det bara jag och den tjocka, gamla städerskan där. Antagligen hörde hon dåligt, för jag såg inte till'na.

Martin Klasch sa...

Tja, dom hade kanske snott ihop en tratt och en slang - vad vet jag ;)

http://img231.imageshack.us/img231/3126/midsommaridalarnajt8.jpg

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Jag ska nog hitta en större bild. Återkommer.

stationsvakt@gmail.com sa...

P-E: http://tinyurl.com/2zuq5z