fredag, januari 04, 2008

Nu har han slutat skriva

Vem älskar Yngve Frej, På palmblad och rosor, En vandring i solen, Henrietta ska du också glömma - Just de böcker som blev film, det är dem jag har läst. Och så har jag sett det där barnprogrammet med de spretiga teckningarna där Slas alltid börjar med "När jag var liten ...", eller nåt i den stilen.

Om jag kunde skriva som han skrev skulle jag vara glad. Men den avskalade enkelheten i språket kommer jag aldrig hitta till, och förmodligen inte många andra heller. Språket var på något vis bedrägligt enkelt - men innehöll mycket ändå. Nå, nu har han slutat skriva, och allt man kan göra är att se hans texter som inspiration.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,
AB, EXP, SVD, DN

12 kommentarer:

Anonym sa...

Om vänskap funnes...hade jag gärna velat vara vän med Slas.

stationsvakt@gmail.com sa...

frutte: Vänskap finns. Fast inte just med Slas numera.

Lisa sa...

Det finns faktiskt något slasigt över din milda humor. Fortsätt att skriva precis som du gör!

stationsvakt@gmail.com sa...

lisa: Du e snäll du. :-)

Anonym sa...

Milde tid vilka SLASHASAR ni är!!
Kan ni rekommendera ngt verk?
:-)M v h Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: De enda jag kan rekommendera är de jag har läst. Men de kan jag verkligen rekommendera.

Anonym sa...

Om vänskap funnes(1981)eller någon av Slas fina novellsamlingar t ex I boulevardens skugga (1983).

stationsvakt@gmail.com sa...

henrietta ska: aha, på så vis

Anna sa...

Bilden är så himla fin. Har du gjort den?

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Jag lärde mig här:
http://tinyurl.com/36aeld
Och ändå slarvade jag. Sedan igår hr jag experimenterat mer, och man kan verkligen göra skitfina saker.

Anna sa...

Coolt! Men är det inte typ mittinatten hos dig nu :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Det v a r det ja, men det är ju helg.