onsdag, mars 26, 2008

Nu håller den ihop

Det är möjligen så att den som inte är skomakare ska låta bli att laga skor.Alltså, man ska inte hålla på och reparera. Eller kanske rättare: Jag ska inte hålla på och reparera. Åtminstone inte billiga Skopunkten-skor. Men det är ju mina Italien-skor, de jag köpte för min resa. De som har trampat på klassisk mark. Jag vill ju ha kvar dem. Men jag måste inse faktum - skomakeri är inte min grej.

Så här var det: De sprack baktill. Fejkskinn och fejksömmar lossnade från fejksulan. Det såg ut som om dojan hade exploderat inifrån. Jag kontrade med kontaktlim. Men limmet ville inte vara elastiskt (vilket jag borde ha insett), så då tog jag ännu mer lim. Det blev inte snyggt. Det såg ut som om jag hade trampat i snor. Då åkte gaffarullen fram. Gaffa fixar ju allt, tänkte jag. Lager på lager på lager. Jo jag vet, jag är lagd åt överdrifter.

Och nu håller skon ihop. Visserligen ser det fruktansvärt fult ut, och visserligen väger skon ett ton. Men den håller ihop.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Gaffa? Vad är det? Är det silvertejp på norrländska?

stationsvakt@gmail.com sa...

mickey: Nä. Det är svart silvertejp på internationelliska.

Anonym sa...

Hurra för sådana tejper!!!

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Om man inte överdriver.

Martin Klasch sa...

Jösses! Hur länge höll de där numera kanoniserade dojorna egentligen?? En månad? Hur många kronor har du investerat i Gaffatejp på lagningen? Lika mycket som ett nytt par oheliga skor? ;) Bygg ett altare där du kan tillbe dem, medelst rökelse och myrra, istället!

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Ja en sak är i alla fall säkert, och det är att gaffan på dem är mera värd än själva skorna. :-)

PGW sa...

Gaffa rules. Man kan lösa ungefär allt med gaffa.

stationsvakt@gmail.com sa...

tpgw: Eller hur! det blir inte alltid snyggt, men det håller.

Martin Klasch sa...

Kan du inte göra ett par nya skor helt av Gaffatejp?

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Haha - jag skulle se ut som typ peter pan då.

Anonym sa...

Köp nya dojor! Med dem nya kommer du säkert också till Rom igen!

stationsvakt@gmail.com sa...

Dana: Nästa gång jag åker till rom blir det nya pjuck. :-)