tisdag, april 08, 2008

En bloggenkät/utmaning

Vid det här laget har jag säkert svarat på en miljon blogg-enkäter. Och nu är det tydligen dags igen. Optimus beställde den här.

1. Hur länge har du bloggat?
Sen 2003.

2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut en månad innan du själv börja blogga?
Som tekniknördsklubben för inbördes beundran.

3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?
Klocklös i tiden.

4. Hur känner du dig inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?
Tyvärr, ska jag väl erkänna, så liknar de första rätt mycket de nya. Man kan tolka det som att jag föddes "bloggvuxen" alternativt att noll utveckling har skett.

5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet som läsare?
Minst 50.

6. Av de bloggare du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar/t.ex. teknikbloggar, modebloggar, politikbloggar?
Det är nog rätt blandat, procentuellt sett. Men hittills har jag inte upptäckt tjusningen med modebloggar. Fast det kanske kommer.

7. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om?
Går inte att svara. Jag tycker att alla verkar rätt olika mig.

8. Nämn en bloggare (obs länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om?
Går inte att svara där heller.

9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?
De är rätt ointresserade (alternativt de känner mig live, och det får fan räcka).

10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?
Jag vet inte. Men en av mina närmaste tyckte att när jag började blogga så började jag prata och uttrycka mig som sutte jag i en sån där tyckar-morgonsoffa.

11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vare i din blogg, eller tänjs den gränser hela tiden?
Jag hittade den gränsen ganska direkt när jag började blogga.

12. Nämn några saker som du aldrig skulle blogga om och varför?
Mitt innersta - en ful, ond och skräckfilmsartad plats som skulle skrämma bort de flesta.

13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse tror du?
80% bekräftelse. 19% skrivklåda. 1% jag vet inte.

14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?
Nej.

15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen?
Javisst, flera stycken.

16. Tror du det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?
Nej ... eller ja - en del kan ju inte låta bli att klampa över gränsen som nämndes i punkt 11.

17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar. Och isåfall: Hur har du hanterat detta?
Nej. Jag vägrar känna mig sårad eller kränkt av skrivna ord.

18. Har du skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?
Ja, ofta.

19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?
Tänk dig att du har kameran med dig på en konsert. Du filmar och fotar. Efteråt kan du gotta dig åt din dokumentation. Men när du tänker efter - hur mycket upplevde du konserten? Lite så funkar tyvärr bloggandet visavi livet.

20. Tror du att du fortfarande efter två år bloggar? I såfall: Tror du att ditt bloggande förändrats då?
Om inga oförutsedda dödar eller sjukdomar sätter käppar i hjulet, så bloggar jag nog ungefär som nu.

21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?
Hmmm... på kulturen? Tja, kanske. Bloggar bidrar till en mer transparent kultur .. på nåt sätt.

22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?
Jag har fått nya bekantskaper, och jag har för alltid cementerat mitt gamla hotmail-namn stationsvakt.

23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?
Samma som 22.

24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.
Alla som läser detta och har bloggtorka.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

"en mer transparent kultur" *haha*
Det låter ju nästan som sutte du i kultursoffan! ;)

Hade du inte bloggat hade jag inte läst dig och förmodligen aldrig träffat dig. Det hade jag saknat. Hoppas vi ses på Söders Hjärta om två veckor.

stationsvakt@gmail.com sa...

håkan: ja, hoppas det. men det beror på vicken da de blir.