söndag, april 20, 2008

Förlänga kavajärmar

Jag var iväg till Myrorna i Ropsten igår, köpte en kavaj. Är man lång som jag, och har långa armar, så är utbudet inte enormt - inte om man köper på second hand i alla fall. I alla fall hittade jag en som jag gillade, en som kan funka i vår och i sommar.

En kavaj

Men vad gör jag med ärmarna? De är - naturligtvis - för korta. Det visste jag när jag köpte den. Att förlänga genom att sprätta upp och sy om är inte att tänka på - det pallar jag bara inte. Det jag är ute efter är en annan och kanske lite mer kreativ lösning.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

12 kommentarer:

Anonym sa...

Skaffa ett lämpligt brett band och sy fast på något snyggt sätt. Gå till någon sybehörsbutik med kavajen och be om råd med saken.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Det är lite det jag lutar åt - ett brett band.

jansson sa...

Frågan är: hur många centimeter mäter johnny? Är han groteskt lång eller bara vanligt lång? Förlåt min nyfikenhet

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: När Johnny mönstrade - a long time ago - mätte han 1:93. Sedan dess lär han väl ha krympt nån centimeter, antar han. Men han är utrustad med långa tentakliska armar, och det är de som sabbar kavajbärande.

jansson sa...

samma problem finns här. 186 centimeter över jorden är vanligtvis inget stort problem när det gäller kläder. det stora problemet är armlängden och speciellt då när det gäller kavajer. tur är väl att kavajer inte hör till mina vardagsplagg. på senare tid har dock även storleksproblem uppstått när det gäller omkretsen runt det som kallas midjan...

Martin Klasch sa...

kör majami vajs-style! det är inne nu...?

stationsvakt@gmail.com sa...

jansson: Som tur är behöver man inte ha stängd jacka eller kavaj snart, och några månader framöver.

p-e: Tänk, det sa dottern med. Men jag är mycket, mycket tveksam om jag vill återvända till den delen av åttiotalet.

Anonym sa...

Så klart ska du ha en låångärmad tröja under och gärna dra upp kavajen lite extra. Absolut inga band påsydda. Ser bara förkort ut ända.
Carina -modegurun

Mary X Jensen sa...

Var lite Wild´n crazy och ta till 80-talslooken. Miami beach eller vad det hette. Don Jonson (eller var det Jansson kanske).

Kavla helt enkelt upp ärmarna och säg att det ska vara så om någon frågar. Vem vet du kanske skapar en ny trend. Modet kommer och går.

stationsvakt@gmail.com sa...

carina: Så att långärmade tröjan sticker fram?

mary: den looken tycks redan vara här.

stella sweden sa...

Gaffatejp!
Fäst på insidan först, sedan lika mycket på utsidan!
Då kan du skarva med hur mycket du vill sen...byta ifall det börjar lossna!

Du slipper nål o tråd eller att se ut som en tönt med uppkavlade kavajärmar!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Jag accepterar gaffa i alla sammanhang. Men omgivningen tycks inte göra det.