fredag, april 04, 2008

Kurera ögon på persiskt vis

Att hälla te i ögonen när man lider av irritation funkar. Använd dock inte hett te, utan ljummet.Ögat börjar bli bättre. Det var nog inte nackens fel, utan säkert bara en vagel eller nåt liknande. Bättre alltså, kanske tack vare iranskan på mitt jobb. Hon delade med sig av gamla persiska tips och trix från hennes farmor: Te! Jupp, man skulle gurgla ögat i te. Earl Grey fick det bli, och nu känns det mycket bättre.


---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

11 kommentarer:

Anonym sa...

Varma tepåsar funkar mot trötta ögon samt påsar under ögonen.

Leszek Bonikowski sa...

Här kommer ännu en kommentar från en polack. Intressant det där med te.. när jag var 13-14 år och spenderade mitt sommarlov i Polen fick jag nån slags ögoninflammation, min polska mormor sa åt mig att "gurgla" ögat med te. Det hjälpte då också.

stationsvakt@gmail.com sa...

Mickey: Antagligen måste te vara kärlsammandragande, eller nåt.

lesz: Då kallar vi den för Den persisk-polska metoden.

Anonym sa...

Lärde knepet som liten av mamma-bonnasvensk och har använt det på mina barn.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Det är alltså en riktig världskunskap. Konstigt att jag inte hade hört talas om det förrän idag.

Anonym sa...

Te i ögat? Det låter jättemysko. Skall man droppa det rätt i ögat, eller hur gör ni?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag tippade glaset med te över ögat och kupade händerna runtomkring så jag inte spillde. Sedan tittade och blinkade jag i tet.

Anonym sa...

W00t? Leszek, zlotko :D
--
Ulla/Johnny: nnars finns det bomull :)

Övrig mystisk info: honung läker sår bättre än salvor från apoteket.

stationsvakt@gmail.com sa...

mickey: Jag kan tänka mig honong i kombination med ingefära. Det ska jag fan testa nästa gång.

Leszek Bonikowski sa...

Jag doppade faktiskt en bomullstuss i teet och sen droppade jag det över ögat.

stationsvakt@gmail.com sa...

lesz: Det funkar naturligtvis också, men då missar du upplevelsen att se genom te.