fredag, juni 13, 2008

Fisk

I en DN-artikel som bland annat tar upp den borgerliga partipiskan i samband med FRA-omröstningen finns en grafik över hur FRA ska gå till väga när de övervakar nätet. Ett annat sätt att illustrera saken kanske vore detta. Nåväl, i grafiken står det: "All trafik som inte rör 'utländska förhållanden' ska bort." Jag är lite nyfiken på det där.

Den fysiska personen som så att säga ska sortera ut vilka fiskar ur nätet man ska behålla, och vilka som ska kastas tillbaks i sjön - vad händer om han/hon stöter på ett riktigt läskigt pedofilnätverk? Jag menar ett riktigt jävligt - ett sånt som bara måste fångas in. Ska sådan överskottsinformation vidarebefordras till polisen, eller ska han/hon göra som de säger, och släppa den fisken?
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
---
(Listan snodd från Bloggen Bent, som snodde den från: Rick Falkvinge!): Björn Wadström - ettan, fristedt.org, Eva-Lenas blogg, Hanna Wagenius, Loci.se, Den osynliga bloggen, Johan Ingerö, Sundevall, Steve Lando, Syrrans Granne, Alter Ego Resonerar, bios politikos, Magnus Andersson, Framtidstanken, Global Viking, Mina Moderata Karameller, Leiph Berggren, Blogge Bloggelito, Fredrich Legnemarks blogg, Johan Ingerö igen, Drottningsylt, Enligt Min Humla, Wilhelm Raab, Syrrans Granne igen, Björn Wadström - ettan igen, fristedt.org igen, Eva-Lenas blogg igen, Hanna Wagenius igen, Loci.se igen, Den osynliga bloggen igen, Johan Ingerö #3, Sundevall igen, Steve Lando igen, Syrrans Granne #3, Alter Ego Resonerar igen, bios politikosMagnus Andersson igen, Framtidstanken - Accelererande för… igen, Global Viking igen, Mina Moderata Karameller igen, Leiph Berggren igen, Blogge Bloggelito igen, Fredrich Legnemarks blogg igen, Johan Ingerö #4, Drottningsylt igen, Enligt Min Humla igen, Wilhelm Raab igen, Syrrans Granne #4, Dexion, Enligt Min Humla #3, LOKE - KULTUR & POLITIK, Hultins tankegång, Perskull’s tankar om världen, Alter Ego Resonerar #3, Opassande, ArvebroMörck, Lennart Regebro, deep.edition, Attila, Bloggtidningen, Dumheterna, Besserwissings blogg, Federley, Herr Klokboks Kollektion, Peace, Love and Capitalism, WitchBitch, Basic personligt, Erik Laakso, Henrik Sjöholm, Sanna Rayman, Tomas sida, Mothugg, Mina Moderata Karameller #3, Radikalen, Lakes lakonismer, Opassande igen, Erik Laakso igen, Caught in the act, Lakes lakonismer igen, Biology & Politics, Trottens Betraktelser, Bloggtidningen igen, Ryggraden, Lakes lakonismer #3, Loci.se #3, Tommy K Johansson, Björn Wadström - ettan #3, Basic personligt igen, Hax, Hax igen, Hax #3, Kulturbloggen, Mina Moderata Karameller #4, udd.be, Hanna Wagenius #3, Syrrans Granne #5, Beta Alfa, Hultins tankegång igen, Ung Vänster, Drottningsylt #3, Bloggen Bent, Stockholm enligt Ankersjö, Framtidstanken - Accelererande för… #3, Se till vänster, där går en arab, Bloggen Bent igen, Hax #4, Magnus Andersson #3, WitchBitch igen, Erik Laakso #3, Federley igen, Isobels text och verkstad, Sagor från livbåten, Gabrielles blogg, Hax #5, Hax #6, Tomas sida igen, the real mymlan, Enligt Min Humla #4, Hax #7, Björn Wadström - ettan #4, Trottens Betraktelser igen, Mothugg igen, Christian Engström (pp), Jonas Morian | PromeMorian, Expressenbloggen, andra sidan, Björn Wadström - on all sides, Med fingrarna i ekorrhjulet, Svensson, Björn Wadström - ettan #5, Johan Ronström, Lennart Regebro igen, Drottningsylt #4, Röd Libertarian, Brygubben, Risajklern, Wilhelm Raab #3, Joakim Hörsing, djävulskattungen, Psykbryt, Johan Ingerö #5, Bloggvärldsbloggen, Dyslesbisk, Erik Laakso #4, Tomas sida #3, WitchBitch #3, Stationsvakt, Radikalen igen, Mina Moderata Karameller #5, Opassande #3, Hax #8, Blogge Bloggelito #3, Som jag bäddar, Lakes lakonismer #4, Röd Libertarian igen, Nils blogg, Knapsu bloggar, Lakes lakonismer #5, deep.edition igen, Hultins tankegång #3, Åsiktstorped igen,

5 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Nu lär jag väl få på tafsen, ungefär som igår, men jag har faktiskt svårt att hetsa upp mig över lagförslaget i fråga. I all korthet tycker jag att det är självklart att FRA anpassar sig till ny teknologi. Alternativet är att lägga ner.

Sedan 40-talet och framåt har de kunnat lösa sina uppgifter (Med bravur, vågar en som lumpade i deras närmiljö påstå) genom eteravlyssning och avkodningar av alla de slag. Numera färdas signalerna som den lede fi kan tänkas använda i fibrer och inte i etern.

Då är det självklart att FRA får spana där det behövs spanas.

Precis som i SJ-s postvagnar blandas oväsentliga budskap med material som kan vara läbbigt på The Intertubes.

Visst kan vi förbjuda FRA allt annat än eterspaning, men då är det faktiskt lika bra att lägga ner sitt signalaspaningsorgan iom att man gör det enögt.

Kanske vi inte saknar detta förrän det blir för sent, men en tröst är iaf att dom inte fick läsa vår e-post...

Anonym sa...

Igen fara. Det kommer skickas över till polisen om det är tillräckligt stort.
Precis som PKU-registret kan öppnas för DNA-kontroll om en viktig person blir mördad. Men i det fallet måste det vara en viktig person, småbarn och vanliga medborgare räknas inte.

Men det kommer nog vara direktkopplat annars till USAs myndigheter direkt när det kanske/kommer igång.

För levde vi med lögnen i drygt 60 år att vi var neutrala och alliansfri när vi spelade under täcket med USA hela tiden så varför skulle inte jänkerna ha direktaccess in till FRA också.

Skillnaden är väl att våra efterlevande inte kommer få rätt på det om 50 år.


(qkfug)

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Shit, du fick verkligen på tafsen där i din blogg. Men jag måste rätta de där kvinnorna lite:

"Och det kan väl ändå inte vara så att soc, tingsrätt och hovrätt är så korkade att de tillåter sig att bli manipulerade av en..."

Jo, visst fan kan de visst vara så korkade och enögda. Det kan de faktiskt.

Din kommentar här då: Du får säkert på tafsen för den med. Men inte av mig - även om jag inte alls delar din ljusa syn på saken. Jag ser den precis tvärtom. Framtiden får döma.

gester: qkfug - Ja, verkligen! (hemlig Al-Qaeda-kod)

Plastfarfar sa...

Jag har alltså tappat tron på rättsamhället Johny, när det gäller det jag skildrar på min blogg.

Samtidigt anser jag ändå att rättssamhället i fråga har rätt i att samhället har rätt -för att inte säga skyldighet- att skydda sina medborgare och demokratin genaom att vakta det som förr var radiokommunikation och nu är IP-trafik.

Sorry, alla FRA-lagstiftningsmotsåndare. Men så tycker jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Man ska tycka det man tycker, och har rätt att skriva och säga det.