tisdag, juni 10, 2008

Flicka, tjej, kvinna och tant

Hos SvD:s psykolog beklagar sig en dam över att hennes man föredrar henne i urringat: "Han gillar urringat och snävt och jag klär mig på motsatt sätt, utan att bli tantig.". Ja jag vet inte hur man ska komma tillrätta med deras problem, och psykologens svar orkar jag inte läsa. Däremot väcker damens "utan att bli tantig" en fråga i mig: Vad är tantigt?

Följdfrågan blir: Vad är en tant? Tja, jag gör väl som jag brukar - jag konsulterar Googles bildsökning. Jag sökte på flicka, tjej, kvinna och tant, och genom att plocka en bild från träffarnas respektive förstasidor kan jag härmed presentera svaret.

En flicka. En tjej.
Det här är: En flicka och en tjej.

En kvinna. En tant.
Det här är: En kvinna och en tant.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

11 kommentarer:

Mary X Jensen sa...

Dina inlägg är obeskrivligt kul...
Du är en ny Swanberg tycker jag, nu ska jag lansera dig som det banne mig.

Maria sa...

Då är jag en kombination av en flicka och en kvinna... eftersom jag känner igen mig när jag tittar på dessa bilder , men ej på de andra två (tjej och tant)... och det känner jag mig oerhört, mycket, mycket nöjd med...

(Hey, Johnny! Det fanns ingen visuell verifiering, så det kan hända att du aldrig, aldrig får läsa detta... och då får du aldrig, aldrig veta!)

Peace in mind sa...

Alltså, jag hade inte riktigt fattat att jag skulle tala om vilken av de fyra som stod mig närmast. Hade föredragit om ett av grodynglen hade varit en option...

stationsvakt@gmail.com sa...

mary: Tur att jag inte vet vem Swanberg är. ;-)

maria: Jovisst fick jag läsa du. Du är en bra kombination av flicka, kvinna, biblotekarie och ginger. :-)

anna: Ålrejt, du e groda. :-)

Anonym sa...

Jag tror jag passar bäst in på "kvinna", faktiskt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Dyk upp på en bloggträff så får vi bedöma saken. :-)

Maria sa...

... jag är som en enorm kaka med allt OCH massor av vaniljsås!

... och till jul kan det till och med hända att jag sätter på mig ett skägg och blir jultomte... men det ska man inte ta för givet!

Maria sa...

... åh Swanberg... rolig typ på NoN på DN och han skrev även för det gamla underbara radioprogrammet "Plattetyder; en satsning från lyssnaromsorgen eller skivövningar mitt på blanka förmiddagen i regi av samhällsåskådningsredaktionen"... tyvärr så dog han för någon månad sedan...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Platt-etyder

Det görs icke sådana program för radiolan längre, så sant som det är sagt!

stationsvakt@gmail.com sa...

maria: Jag vet bergis vem han är - får kolla upp närmare.

Coola Morsan sa...

Vi har ingen bra connections till benämningarna man och kvinna, för vi får aldrig bli vare sig det ena eller det andra. När vuxna män pratar om vuxna kvinnor som "flickor" kantrar det helt, på samma sätt som att 30-åringar plötsligt kan bli kallade "damen" eller "tanten", till och med av andra tjejer.

Både män och kvinnor pratar om riktiga män och riktiga kvinnor som något ouppnåeligt mål, fast vi alla borde få vara det ena eller det andra, som i andra länder, och inte behöva försöka bevisa det.

Kanske tjejer helt enkelt blir kvinnor och sen kärringar, medan flickor blir damer och sen tanter?

Orkar inte riktigt slutföra detta resonemang just nu. Du kanske kan komma fram till vad pojkar respektive killar blir? ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

cm: Det är svårt, även på pojksidan:
Pojke - Grabb - Kille - Snubbe - Man - Gubbe.