fredag, juni 13, 2008

Sunkig bantningsreklam

Vänster: En helt normal tjej. Höger: En tjej på gränsen till alldeles för smal.Jag börjar bli rätt trött på den där bantningsreklamen som rullar på aftonbladet hela tiden.
För det första: Ska en före/efter-bild vara en normal/anorexia-bild nu för tiden? Tycker inte det.
För det andra: "Du kan gå ner 1-3 kg i veckan", påstår de (med deras mirakelkur, naturligtvis). Men man behöver ingen mirakelkur för det, utan det räcker med att få i sig mindre energirik mat och att motionera - och att göra det samtidigt. Jag vet att det är så av egen erfarenhet. Reklamen känns som vore den från 50-talet.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , Bloggare: Mats tycker samma.

19 kommentarer:

Pseudonaja sa...

Jösses, den vänstra tjejen är ju en goding. Någon borde uppfinna ett medel som fick tjejer, som ser ut som den högra, att bli som den vänstra.
"Ta du en bit tårta till, älskling!"

stationsvakt@gmail.com sa...

pseudo: Det blir bättre i framtiden när alla - män som kvinnor - går omkring i samma sorts unisexuniform, och dessutom i samma storlek. Då kommer vi att anpassa våra kroppar efter den. Gör man inte det blir det arbetsläger. :-)

Anonym sa...

Vänster: hot
Höger: not

Varför är det så eftertraktat att se undernärd ut?

Anonym sa...

Ja, hon till vänster är ju jättefin! När jag var väldigt smal i ungdomen (ett bra tag sedan) blev jag utsatt för gödningsattacker av några kavaljerer. Det var fina initiativ.

stationsvakt@gmail.com sa...

sven/ullah: Lagom är bäst.

Magnus Carlbring sa...

reklam är ett opium för folke

Peace in mind sa...

Alla som står för ett sunt ideal, och fungerar som motvikt till de vanliga bilderna i media får en cyberkram av mig. Jag går så igång på de bilder som vänder sig till unga, och basunerar ut den anorektiska skönheten. Hur ska en ung människa som precis lärt sig flyga, kunna parera alla kastvindar? Enkel fråga - not...

Efter x antal år har jag lärt mig att gilla den kropp jag har, men det tog ett tag!

Plastfarfar sa...

Banta tio kilo med Photoshop på 10 minuter.

stationsvakt@gmail.com sa...

embryo: Eller åtminstone vara det.

anna: Ja inte såg jag nåt fel på den när vi sågs, och det var det säkert inte innan dess heller.

pf: Jag såg en rätt rolig misslyckad photoshopning på Photoshop disasters häromdagen. De hade tunnat till modellen - men skuggan hade valkar. :-)

Anonym sa...

Jag skrev om annonsen tidigare, den lyckades också reta upp mig.

Nu har jag även anmält den till MER.

stationsvakt@gmail.com sa...

Naseer: Ah!!! Det var hos dig jag läste om det. Jag letade eftersom jag ville visa att fler tyckte så - för jag läste det först hos dig - men när jag hittade grejen hos Mats trodde jag att det möjligen var där jag hade sett det.

Anonym sa...

Johnny: Eftersom du skriver om bantning så får jag upp reklam om just bantning under kommentarerna här...

Bra att du också skrivit om kampanjen för övrigt.

stationsvakt@gmail.com sa...

mats: ja den är verkligen unken och verkligen ganska dum

stella sweden sa...

Har alltid varit smal...eller föredrar att kalla det gracil...men vissa har hoppat på mig med kommentarer om att huuur kan du äta så mycket...du som är så smal?
(Underförstått att det är något fel på mig då!)
Så jag har bestämt mig för att inte bry mig om hur människor ser ut!
För som du skriver Johnny, om man äter normalt, lever o rör sig normalt så får man också den vikt man ska ha!
Jag äter ganska mycket men har väl en jävla ämnesomsättnig så därför går jag inte upp i vikt...och jag blir faktiskt förbannad på dessa idealbilder av kvinnor, eftersom det enligt mig inte borde finnas något ideal! Jaa! Så är det!

stationsvakt@gmail.com sa...

Stella: Idealet borde ju vara individuellt. bara man gör det man är byggd för - äter lagom och rör sig lagom - så får man exakt den lagoma kropp man ska ha. Hur nu den ser ut.

stella sweden sa...

Det var ju det jag skrev jö!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: Jag ville höra dina ord med min röst. :-)

stella sweden sa...

copycat!

stationsvakt@gmail.com sa...

stella: mjau.