tisdag, augusti 26, 2008

Ett textflyt som inte flyter alls

Alltså, den där Jessica Zandén och Cecilia Gyllenhammar-grejen det har bla bla blabbats om så mycket de senaste två dagarna - hur är det med den egentligen? Jo, som jag ser på saken så var det den sämsta text jag har läst på länge. Inte innehållet, för det lyckades jag inte ta till mig över huvud taget, utan hur den var skriven. Jag hittar bättre textflyt i både 17-åriga modebloggerskors och avdankade såpakändisars bloggar än i den texten. Fast nu är jag ju varken någon kultur eller språkmänniska, så jag kanske inte ska snacka.

Förresten så är textens läsbarhetsindex är 41, enligt Lix-räknaren, "vilket innebär att den klassificeras som medelsvår, normal tidningstext".
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,
Ab, Ab, Exp

10 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig så jäkla mycket (för en gångs skull)...och för övrigt blir jag gråtfärdigt nostalgisk av att tänka på lix. Så länge sedan jag brydde mig i det, men då var det fan så viktigt.

Anonym sa...

Du är väl visst rätt människa att uttala dig, som dagligen bevisar att du uttrycker dig i skrift mycket bättre än de där två damerna.
Förresten undrar jag, som inte hänger med i skvallret: hette inte Gyllenhammardottern von Krusenstjerna nuförtiden? Har hon bytt tillbaka, eller?

stationsvakt@gmail.com sa...

anna: För en gångs skull? Tänk efter - egentligen (fast innerst inne) håller du alltid med mig. :-D

ullah: Ingen aning. Jag vet bara att enligt skatteverket får inte såna som jag använda von i namnet.

Anonym sa...

Sågspånen yr om den där texten. Innehållet, menar jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Tack, då behöver jag inte läsa om den.

Anonym sa...

Btw, Johnny - you got mail!

Översättarhelena sa...

Jag är säker på att de var onyktra när de skrev det där. Nästan lite taskigt av Newsmillredaktionen att ta in det.

stationsvakt@gmail.com sa...

ö-helena: Å andra sidan, när man tittar på gamla grejer man själv (jag) har skrivit, så ser det ut som om man varit full.

deeped sa...

Var kom LIX in? Du tycker texten är dålig men rent språkligt motbevisas du av LIX...

stationsvakt@gmail.com sa...

deeped: Ja det gör jag uppenbarligen, motbevisas. Men faktiskt, när jag läste den första gången fattade jag ingenting.