tisdag, augusti 19, 2008

Goddag yxskaft, sa Jan Guillou

I skrivande stund pågår en chatt i DN, med Jan Guillou. På frågan: "Ångrar du att du mördat judar/forsökt mörda judar? Är ditt judehat lika starkt idag?" svarar Guillou: "Goddag yxskaft". Jag har alltid undrat vad fasen det betyder, och idag tog jag äntligen reda på't. Det betyder nonsens, och wikipedia förklarar bakgrunden:

Uttrycket kommer från en historia där en döv gubbe som tillverkar ett yxskaft ser en främling komma gående, och funderar över vad denne kan tänkas vilja. Gubben antar att främlingen ska fråga om tillverkningen av yxskaftet, men i själva verket vill han veta vägen till stan. Främlingen börjar med att säga "Goddag" men får svaret "Yxskaft".
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Har du gått och undrat ända sedan början av sjuttiotalet då den här filmen kom?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Go%27dag_yxskaft%3F

stationsvakt@gmail.com sa...

ullah: Det enda minne jag har av den rullen är att postern var rätt hysterisk, som alla filmer i den genren var på den tiden.

http://www.ukquad.com/whats%20up%20doc.JPG

Anonym sa...

Jag minns bara att det var en tjej i min klass som tyckte att det var den bästa film hon någonsin sett. Hon skrev i alla fall det i min Mina vänner-bok.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Jag vågar inte se den - tänk om det skulle visa sig att den var den bästa man har sett. :-)

Anonym sa...

Jag har för mig att jag försökte se om den en gång när den gick på tv och att den var jättelöjlig. Men tänk om jag minns fel? :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Ulla: Ett bortglömt mästerverk. :-D

Anonym sa...

Stopp och belägg! Det är en av mina absoluta favoritfilmer! På fullaste allvar! Madeline Kahn är makalös, men även de andra huvudrollsinnehavarna (ja, Barbra Streisand är en av dem!) är förödande roliga. Så inte ett ont ord till! Hela min identitet är uppbyggd av byggstenar från denna film.

Anonym sa...

Då minns jag nog fel!

stationsvakt@gmail.com sa...

Suvi: Nästa gång den går på tv ska jag ge den en chans, i så fall.

Anonym sa...

Jan Guillou har deltagit i terror tillsammans med en palestinsk terrorgrupp i Mellanöstern på 70-talet. Därför vr frågan relevant, och hans oförmåga att svara på den är oerhört talande.

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Han kanske bara var med och tittade på?

stationsvakt@gmail.com sa...

anonym: Han kanske bara var med och tittade på?

Anonym sa...

Det handlar om hårt skruvade karaktärer och ganska fysisk humor, så den kan nog uppfattas som jobbig och banal, men jag tycker den är förtjusande!

stationsvakt@gmail.com sa...

Suvi: när jag ser den, om jag gör det, så ska jag blogga om den. men jag gissar att just jobbigt och banalt blir omdömet.