fredag, augusti 01, 2008

Gör inte exakt som förra året och åren innan

Jag tar kort på allt möjligt, men jag har två återkommande objekt: Grodyngel och pridetåget. Vill man se (och läsa) om grodyngel kan man göra små nedslag lite här och där i min blogg, och vill man se pridetåget finns det också (till exempel förra året: bilder, och förrförra året: film). Det som förenar dem bägge är att de är väldigt svåra att plåta vid andra tillfällen än just när de är aktuella, vilket antagligen är just det som gör att jag gärna passar på.

Men det finns ett problem som förenar dem båda också: att de är intill förväxling sig lika år efter år, vilket ställer till det för den som fotar: hur ska man få bilderna att bli unika för just det aktuella tillfället, och liksom inte bli kopior från det förra?

Som jag ser på saken kan man inte säga åt grodynglena hur de ska bete sig. De har ingen egen vilja, utan utvecklar sig utefter sina förutbestämda lagar och utefter omgivningen de råkar befinna sig i. Däremot skulle man kunna komma med konstruktiv kritik till pridetåget.

Kritik bör väl nästan vara konstruktiv, annars är den bara trist och biter säkert inte heller. Och vem är förresten jag att kritisera pridetåget? Jag är bara en åskådare som gillar att fota. Men om jag nu ändå kritiserar så vill jag säga detta:

Gör inte exakt som förra året och åren innan. Byt ordning på vilka som kommer gående. Byt kläder. Byt musik. Eller byt inget av mina förslag, utan gör bara någonting ANNORLUNDA. Snälla.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
DN, SvD

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åk med på ett lastbilsflak och dansa till musiken i dina vita Calvin Klein-kalsonger, för då blir ju tåget annorlunda jämfört med tidigare år. Du är ju där i annan egenskap än åskådare.

(Min ordverifiering: xeksycv, ta det som en hint för att förverkliga det jag säger - bra för din cv).

stationsvakt@gmail.com sa...

jontas: Nä - mina grönblåa jockey-kallingar skulle inte funka där. :-)

Anonym sa...

Vad sägs om att ändra vinklar och perspektiv? Makrobilder mixade med intervjuer? Grodperspektiv på pride:arna och prideperspektiv på grodorna. ;) Nog kan du komma på nåt som gör dina reportage mer varierade.

stationsvakt@gmail.com sa...

suvi: Eller att helt enkelt inte alltid sitta på samma jäkla ställe (kom jag just att tänka på). :-)