söndag, oktober 12, 2008

Bilderna kan betyda lika mycket för artikeln som texten gör

Foto: ANDERS NEDERHOED (ILL), står det skrivet under artikelns bild. Först tänker jag att det där är väl fan inget foto. Sen ser jag detta "(ILL)", och förstår att det måste stå för illustration.

Snarast är det väl en blandning mellan foto och illustration. Bilden är rätt fin, så jag googlar på namnet Anders Nederhoed och hamnar på firman som ligger bakom: Svovel Illustrasjon. Norskt.

Jag fattar egentligen inte varför jag bryr mig om vad för bilder tidningarna illustrerar sina artiklar med, men nu är det en gång så att jag läser rätt mycket nyheter på webben och jag antar att jag helt enkelt börjar bli trött på foton.

Foton kan vara fina, men ett foto taget med kärlek och som är efterbehandlat med kunskap och finess är egentligen rätt bortkastat i just nyhetssammanhang. Mest, tror jag, handlar det om att den som har plåtat har befunnit sig på rätt plats vid rätt tidpunkt, och den personen behöver inte vara ett proffs. Troligen är det därför tidningarna numera efterlyser läsarbilder.

Illustrationer känns däremot rätt friskt. Det känns som att om man väljer att betala det lilla extra det nog innebär när man väljer en illustration istället för ett foto, så bryr man sig om artikeln och läsaren lite extra, det känns liksom inte sådär hippt som happt.

Jag hoppas jag har rätt när jag förutspår att tidningarnas bildredaktioner (om det nu finns såna) har börjat ändra kurs lite här, att de fattar att bilderna faktiskt kan betyda lika mycket för artikeln som texten gör.

Bloggande illustratörer, förresten, som jag känner till, är: Vanja och PaljettenQ.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Kollade också in den där bilden nyss.

När jag pluggade brukade vi skoja med orden; "illo" var en illustration, och "polle" eller "ladda en polle" var att ta en polaroidbild.

...finns också "ladda en durre" - betyder att man ska duscha, hehe.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: När duschvattnet åker ner i avloppet så seedar man. :-D

Anonym sa...

Just ja, det gör man ju!

Elisabet. sa...

Lika mycket som bilder/illustrationer betyder, lika viktig är redigerarens roll.
I Sydsvenskan hade man, åtminstone förut när jag prenumerade, namnet på redigeraren längst uppe på sidan.
Då såg man verkligen vilken skillnad det blev .., vissa hade en sån otrolig förmåga att sätta ihop sidan eller dra på bilderna och göra dem stora och det lockade till att läsa.

Sånt är intressant, tycker jag.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: Frågan är: till vem?

elisabet: Sånt kanske de har dragit in på. De kanske låter artikelförfattaren göra allt själv.