tisdag, oktober 14, 2008

Dörröga

Dörröga.Det som jag i förra posten kallade för kikhål tycks, efter vissa efterforskningar, heta dörröga. Det är alltså det där hålet man kan ha i dörren och varmed man kan spana på sin tomma trappuppgång eller på sin brevbärare när denne böjer sig mot brevlådan - i fiskögeperspektiv. På bättre kameror, antar jag, kan man montera objektiv som ger bilder med detta perspektiv, men den rätt billiga kamera jag äger skickar bara ut en tub när man sätter igång den, och på den tuben kan ingenting monteras. Fast det vore ju kul om det gick.

Jag kom ändå att fundera på hur man kanske kunde göra. Jag kan inte göra det just nu, för ett dörröga verkar kosta mellan 100 och 300 spänn, och det vill jag inte lägga på't. Men om jag ändå skulle få tag på ett så kunde jag kanske göra så här.

Jag skulle kunna ta bort själva linsdelen, ögat, från röret det sitter på, och sätta fast det på en liten papprulle, lång som kamerans utstickande del och formad i lämplig storlek. Denna konstruktion skulle jag kunna trä över den utstickande delen.

Något i den här stilen skulle det kunna se ut.

Om det skulle funka har jag ingen aning om, men det skulle vara kul att testa. Funkar det kan man antagligen knäppa en del intressanta bilder.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,
---
Update: Tja, ganska likt min version, även om den här komplicerar det en liten, liten aning.



$5 Fish-Eye Fun - Make A Wide-Angle And Fish-Eye Photo Lens - video powered by Metacafe


Tack Mumfi.

7 kommentarer:

Anonym sa...

http://www.instructables.com/id/Wide-Angle-and-Fish-Eye-Camera-Lens-Adaptor/

Testa även att googla på: fisheye och: peephole.

:)

Anonym sa...

Finns "titthål" på loppisar mm också - billigare.

Hittade detta för ett par år sen ->

http://stockholmsmygstyle.blogspot.com/2008/08/kik-titthl-i-elfenben.html

Man kan också testa att hålla olika glas, sådana man dricker ut, vanliga, framför linsen.

Glas funkar också bra att ha som nödstativ till kamera eller ännu hellre till att fota med mobilen, med självutlösare. Man ställer bara mobilen i glaset och siktar ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mumfi: Tack.

rvs: Snäppet över Claes Ohlsson-klass på den, :-)

Anonym sa...

Rabbi: Det känns som om det skulle kunna vara en dålig sak att lägga sig till med vanan att stoppa elektronisk utrustning i diverse glas. Operationen förutsätter att det inte är någon vätska i glaset. Vätskor har ibland den lömska egenskapen att de är svåra att se på grund av genomskinlighet. :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Rabbi: Annars skulle det kunna vara intressant att fota genom vätska i olika formade glas, faktiskt.

Anonym sa...

Kolla här då!
www.goldeneye.nu

stationsvakt@gmail.com sa...

amnonym: Den kunde man ju ha som spionkamera också.