måndag, oktober 13, 2008

Lite hd sådär

En blogg jag har följt sedan starten är Stockholm Smygstyle, och nu har bloggaren bakom den, Rabbi von Sydow, hjälpt mig med ett Photoshop-filter: "Lucis Art". Jovisst, man kan tycka att det är lite fusk att använda ett filter för att skapa en effekt, men att fejka fram den där hd-känslan i en bild, det är något jag aldrig har lyckats lära mig ordentligt.

En krockad skylt.

Till mitt försvar så fejdar jag faktiskt ner filtereffekten ordentligt direkt efter användandet av den, och fortsätter på egen hand.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

16 kommentarer:

Anonym sa...

Kul att det funkade!

Tänkte på det - att när man ska göra en bild till blog så gäller det att dra på lite också. Folk tittar några sekunder osv, och bilderna är rätt små (tills man ev. klickar på dom) så då kan man köra lite extra mycket filter - för det syns inte direkt.

Till skillnad mot om bilden ska tryckas i en tidning - då får man ju ta det lite lugnt.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: jag har jättekul med det verktyget just nu.

Rabbi von Sydow sa...

Ja, det blir verkligen bra skärpa med det filtret - det blir lite olika för varje bild, så man får testa vilka som funkar - de två nedersta valen oftast, i dropdown-menyn.

Anonym sa...

När det gäller tidningsbilder: Aftonbladets bilder på "artisten" inför rätta är verkligen så kasst pixlade att de lika gärna kunde säga med en gång att det är P. Dee (och då menas inte P Diddy). En femåring kan uppfatta afrolooken; det är f ö länge sen han outades på nätet. De kunde väl illustrerat med Duchamps "Naken som går nerför trappan"?

http://www.chess-theory.com/images1/70106_duchamp_nude_staircase.jpg

Anonym sa...

Expressen är verkligen inte smartare, det var bara Aftis jag fick syn på först.

Anonym sa...

Ja, tidningarnas bilder är verkligen dåliga. Man kan ju ta en bra arty bild även när man fotar in i rättegångssalen. Men de verkar inte bry sig.

Verkar som tidningarna väntar med namnpublicering ännu en vecka, de stora iallfall, väntar tills på måndag då dom kommer. Ja, om de (paret i fråga) inte går ut med en intervjuv nu i dagarna.

Släppt blev han nyss iallfall Poppa Dee. Känns rätt ok, hade han fått 8 månader i finkan på direken så hade hon väl tagit livet av sig.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: Jag får experimentera mig fram vartefter.

magnus: Tidningarna borde skaffa sig nån slags enhetlig politik där.

Plastfarfar sa...

Nyheter24.se outar honom med motiveringen att han redan är outad lite här och var på nätet. (Hittar inte länken, eftersom de är hysteriska på att uppdatera och vara färska)

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Jag tror han var outad inom en halvtimme efter att nyheten kom.

Elisabet. sa...

Det är lite knepigt det där med hur tidningarna gör med ansikten.

"Den världsberömde operasångaren" som är så pilsk, där visades bild här i lokaltidningen, långt innan han var dömd.

Men "gryningspyromanen" som sätter SKRÄCK i befolkningen och är dömd för några bränder och misstänkt för de senaste, då en villa brann ner till grunden och en lägenhet tvärs över gatan där jag bor eldhärjades, (eller utanför lgh-dörren ..) och ett garage intill ett boningshus också .., allt inom loppet av någon timme .., den mannen som nu varit häktad, visas enbart bakifrån.

Men Riktiga Bilder av honom finns nu i stan. På lyktstolpar och så.

Ja, ja, det blev mycket surr om det i sena kvällstimmen.
Och inte handlade det om filter heller.

Anonym sa...

hehe, ja, en kompis jobbar på Nyheter 24. Den är mer som Metro, typ ;-)

Jupps, tog väl en halvtimme, sedan hade folk luskat ut på Flashback vem det var. Samt att ett vittne, nån av de yngre grannarna skrev typ inlägg nr. tre i tråden att han sett den blodiga frun i trappen och gått in.

Anyways - det är altid samma. Det är en bild i tidningen på polisbilar mm, utanför en port. Sedan kollar nån på Hitta.se eller Eniro, för att få en bild på porten, som jämförs med den man gissar, var denne bor. Sen är det löst. Ja inte om personen är skyldig, men vem som är häktad.

Sedan kommer ibland nån bekant in och skriver. bekant till personen. Detta om Papa, den tråden hade tydligen 1.2 miljoner träffar/läsare för nån dag sedan.

Ska kanske tillägga att jag kollar Flashback högst 2-3 gånger per år. bara om man blir riktigt nyfiken.

stationsvakt@gmail.com sa...

elisabet: Jo det handlade ju om filter - cernsurfilter vs ofiltrerat.

frasse vs: Måste erkänna att jag kollar alltför ofta. :-/

Anonym sa...

En amerikansk tjej jag diskuterad sådana här 'alias' med gaposkrattade när jag berättade att vårdaren som hjälpte en av landets farligaste våldtäktsmän (eller 'lustmördare') med ett föråldrat ord) i tidningarna kallades för, översatt, "the elite sportswoman" och Carolina Klüfts väninna. Killen som var på rymmen namngavs inte heller förrän han gripits, i just det fallet visste jag intutivt vem det måste vara så fort nyheten kom; mordet på en kosmetolog i Stockholm runt '93 är ett av de ruggigaste sadistiska mord som setts här i landet.

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: O:et som smög sig in när du skrev gapskrattade fick mig att läsa: Gestaposkrattade. Jag satt och undrade hur ett sånt kunde låta.

Anonym sa...

"mordet på en kosmetolog i Stockholm runt '93"... vad var det för nått. Länkar?

Har en massa krimböcker, men länge sen jag läste dom.

Anonym sa...

rabbi och andra true-crimeletare: börja här: http://www.expressen.se/1.187413

Ledzion hävdade under rättegången, om jag minns rätt, att han hade haft hjälp av en eller två män till - det låter inte orimligt - och det antyddes också att hon blivit våldtagen innan man applicerade strypsnaran. Hur den här vårdpraktikanten kunde bli förälskad i DL när hon visste vad han satt inne för begriper jag inte.