torsdag, oktober 23, 2008

Grindvakt

Många vill tydligen bo i "gated communities" (DN, Svd). Ja jag vet inte, men jag kan tänka mig att det blir så här - att när man väl måste röra sig utanför sitt skyddade område, då känner man sig ännu otryggare än innan man fick möjligheten att bo så.

Men det är klart - när mina ungar var små så var det ett jäkla jobb att hålla koll på dem när de lekte på gården. Det hade varit skönt att kunna läsa en bok i lugn och ro. Istället fick jag resa mig upp stup i kvarten. Vi hade nämligen grindar som skulle hålla ungarna borta från ringvägen utanför, och de som använde grindarna var jäkligt dåliga på att stänga dem efter sig. Även jag, när jag tänker efter, var visst också rätt dålig på det.

För några år sedan hade jag antagligen uttryckt mig ganska fördömande mot de som vill bo i "skyddade områden", men nu vete fan. Jag menar - kan man skydda sig så gör man väl det? Å andra sidan brukar vissa kompisar göra sig lustiga över mig när jag vill låsa ytterdörren på deras sommarstuga när jag sover över där. "Här ute i skogen finns det ju inget farligt", brukar de hävda, "Här sover vi alltid med olåst dörr." Men det kanske är så enkelt att en del människor vill kunna skydda sig - om inte annat så mot troll och älgar.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Själv låser jag bara lägenhetsdörren när jag sover eller inte är hemma:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Jag låser alltid. Det kanske är en vaktsjukdom eller nåt.

Anonym sa...

Eller så beror det på att jag bor i en liten ort i Lappland:-) Enda dörren som alltid är låst är ytterdörren här på jobbet.

Jag tror det är för att vi nte ska rymma.

Anonym sa...

När jag var liten var vår ytterdörr låst när vi inte var hemma. Men nyckeln hängde i cykelboden. Det hände att någon granne tittade in, satte sig i köket och väntade och ibland hann de också gå hem utan att ha träffat någon. Men de kanske hann läsa någon tidning eller så.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: E'ru lapp? Fan, då måste ni ju låsa om er för alla vargar.

Ullah: Tur att inga knasbollar och typer verkar ha bott där då. Annars kanske du inte skulle ha setat här nu.

Anonym sa...

Typ. Skulle aldrig falla mig in att göra så idag! Men på sjuttiotalet var ju allt annorlunda, eller hur?

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Mycket, mycket, mycket annorlunda.

Anonym sa...

Nja, inte renrasig lapp, bara lite lagom inkorsning i tidigare generationer:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Du är ett lappverk alltså. :-D