onsdag, december 10, 2008

Kändisbloggar är sämre än svenne banan-bloggar

En artikel i DN om kändisbloggande. Lite kort kan man säga att kändisarna, i den mån de inte bloggar för att deras uppdrags/arbetsgivare säger att de måste blogga, ser bloggandet som en kanal där sanningen kan komma fram - i motsats till det som skrivs om dem i tidningarna.

Men precis som Erik Stattin mycket riktigt konstaterar längre ner i artikeln så är en blogg inte alls lika med sanningen, utan kan lika gärna vara en marknadsföringskanal för kändisen i fråga. Vill man komma i närheten av sanningen, om den nu kan vara av intresse, så gäller det som alltid gäller - att man kollar alla källor och sen bildar sig en uppfattning.

Jag läser också att "i dag är kända personers bloggar de i regel mest lästa." Om det stämmer missar deras läsare en hel del, tycker jag. Kändisars bloggar är, med några få undantag sämre än den genomsnittlige okända bloggen; som jag ser på saken måste man bjuda på något om ens blogg ska vara värd nåt:

-Sig själv.
-Sin eventuella kunskap om något.
-Något intressant (typ nåt hittat på nätet).
-Att man skriver bra.

Uppfyller en blogg åtminstone något av ovanstående - åtminstone då och då - så är den i regel läsvärd. Det är väldigt sällan man hittar en enda punkt av den varan på en kändisblogg.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

8 kommentarer:

Peace in mind sa...

Till min lättnad verkar jag uppfylla iallafall ett par av kriterierna för en okänd genomsnittlig bloggare...då och då...

Men sen finns ju de som blivit kändisar genom att blogga/kändisar i bloggvärlden...äh, glöm det jag ska gå ut nu...

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: I och med att jag läser din blogg uppfyller du flera av dessa hårda men rättvisa kriterierna. :-)

Anonym sa...

En del borde verkligen stoppas från att blogga istället för att få reklamspottar på Kanal5...

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Vet inte vem du menar, men jag kan tänka mig några.

Anonym sa...

Mig veterligen är det bara en "bloggare" som ska få ett eget dejtingprogram och där man hänvisar till hennes blogg i puffarna för det programmet:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: Fan vet, ändå. Linda Rosing?

Anonym sa...

Jepp. Hon borde inte skriva alls. Pinsamt räcker inte för att beskriva det.

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: jag måste kolla in den.