lördag, december 06, 2008

Man är en kopia av sig själv

Alla celler kommer från redan existerande celler. De förökar sig och blir flera genom att dela upp sig i två stycken, ibland i fyra. På detta sätt blir många celler snabbt flera, medan andra dör och upplöses. En normal cell upprätthåller självständig ämnesomsättning och cellen innehåller all den ärftliga information som krävs för att bilda en ny identisk cell.
(Wikipedia)



När man tittar på en gammal bild av sig själv är det lätt att tänka att det är man själv på bilden. Men det är det ju inte. Han på bilden, en tidigare version av mig, finns inte längre, inte på något vis. Varenda del av honom är borta - utbytta av kopior. Och det värsta är att kopiorna sjangserar vartefter.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

10 kommentarer:

Peace in mind sa...

Sjangserar???Vad pratar du om? Bättre och bättre dag för dag ju...och förstås pratar jag ur egen erfarenhet:)

Anonym sa...

Är det det du? Gudibrallan vad gullig du var när du var liten :)

Peace in mind sa...

glömde...min lillebror hade en likadan mössa fast i marint...såna ses inte ofta idag!

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Jamen unga celler måste ju vara piggare välle?

h-sara: Visst var jag .. sen sjangserade cellerna. :-)

Pim igen: Min lillebrolla hade också en blå.
"såna ses inte ofta idag!" ... nä, det är ju faktiskt lite hitler jugent över stilen. :-)

Peace in mind sa...

...men fattar inte...om cellerna hela tiden förnyas, vad är det som blir äldre då? Var fan sitter rynkorna?

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Jag tror det funkar så här, att kopiorna inte lever upp till sina piggare förlagor.

Anonym sa...

Så söt pojke! :-)
Men du är väl inte så oäven nu heller...
M v h Molly Ginger. :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Haha, tack. Jag antar att det beror på vad man jämför med. :-)

Anonym sa...

Men som tur är, är man nästan en perfekt kopia av sig själv, som det där diskettkopieringsprogrammet till Amiga 500 som hette SuperDuper, eller vad det hette ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

RvS: Ja, cellerna gör ett bra jobb där.