tisdag, december 16, 2008

Skåneskalvet

Jordskalv i Skåne (SvD, DN, SSvD, Ab1, Ab2). Hur knasigt låter inte det? Men det händer tydligen då och då, även på våra breddgrader. Närmare 5 på Richterskalan, läser jag.
Wikipedia om Richterskalan: Lätt / 4,0–4,9 / Kännbar skakning av inomhusföremål, skakande ljud. Större skador osannolika
Inte så farligt således, men jag kan förstå hur de som bor där kan känna det. De spränger alldeles intill mitt hus just nu, och trots att jag får varningssignaler känns det ändå ganska hissnande och lätt ödesmättat när det mullrar till.

Sverige ligger en bra bit bort från närmasta gräns mellan kontinentalplattor, såna som kan gnidas mot varandra och därmed orsaka jordbävningar, så Skåneskalvet beror antagligen på (enligt Wikipedia) den landhöjning som fortfarande pågår; isen pressade ner marken för länge sedan, och marken höjer sig fortfarande.


Denne skåning satt i godan ro och vilade sig på en bänk, när skalvet inträffade.

På Naturhistoriska riksmuséets hemsida finns det mer läsning, för den som är intresserad. Och här, naturligtvis.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

20 kommentarer:

Peace in mind sa...

Tack för klargörandena...nu fattar jag bättre:)

hälsar en som missade sovmorgonen...

stationsvakt@gmail.com sa...

Pim: Fast det där med landhöjning är jag iunte bombis på, utan det är ett kvalificerat antagande bara.

schmut sa...

jag bor inte i närheten av Tomelilla men vi hade böcker som trillade från bokhyllan, så det var mer än mullrande.

Anonym sa...

Bor i Lund flera våningar över marknivå, och det var ingen tvekan alls om saken. Det kändes som om en bomb hade gått av någonstans nära husgrunden, men inget ljud och inte heller några skallrande fönsterrutor, bara skakningen i sängen och rummet som varade sådär 8-10 sekunder.

stationsvakt@gmail.com sa...

Schmut: Usch, ja verkligheten var säkert mer skrämmande än Wikipedias torra beskrivning.

Magnus: Jobbigt. Jag skulle ha trott att domens dag var kommen (fast dan har ju bara börjat, i skrivande stund, så mycket kan ju hända ännu).

Daniel sa...

Jag sov som en gris igenom det hela. Ytterst förargligt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Terra: Du blev skalvvaggad till sömns. :-)

Daniel sa...

Hur kan man bara få lov att missa ett event som lade skåne i ruiner liksom. Jag förlåter aldrig min goda sömnförmåga för det här.

stationsvakt@gmail.com sa...

Terra: Flytta till san Fransisco. när det stora skalvet kommer där lär du inte få sova.

Daniel sa...

Johnny: Då får det nog rasa ner puts i skallen på mig minst.

stationsvakt@gmail.com sa...

Terra: När marken öppnar sig och du trillar ner i helvetets åttonde krets, då lär du nog vakna. :-D

Anonym sa...

Johnny & Terra: I helvetesgapet kan ingen höra dig skrika. ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

magnus: ... utom dem som skriker alldeles bredvid, men de vill inte lyssna.

Anonym sa...

Jag var vid tillfället ute på en joggingrunda i Malmö. Jag varken hörde eller kände något.

stationsvakt@gmail.com sa...

BB: Var glad för det. Det tyder ju på att du tar långa, flygande steg när du springer, och att du har så mycket air-time att du var i luften under hela skalvet. :-)

Anonym sa...

Oj, otur att jag inte satt på bänken bredvid honom- då hade jag inte bara varit med om något historiskt ( jepp, jag ÄR avundsjuk på alla som kände och hörde jordbävningen).

Har du sett vilka sketna strumpor den stackars bänkade skåningen har?

Jag hittade hit via Baronessans blogg förresten.

Anonym sa...

Är det ingen som har tänkt på att man avslöjar sig om man skriver att man känt av skalvet...? :-)
Men upp till Östergötland lär skalvet ha känts...
Så en viss geografi finns att välja på...
Harskel...:-D
Molly Ginger.

stationsvakt@gmail.com sa...

winnerhorse: Jag är faktiskt lite avundsjuk jag med. Lite som att ha missat en solförmörkelse.

Molly: Man outar sig som skåning. :-D

Anonym sa...

Det är ju Shells fel alltihopa som drar runt en gigantisk vibrator genom skåne för att leta efter naturgas. Vill också tillägga att vi kände bävningen ganska väl uppe i Blekinge :)

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: De hade säkert sina shell. :-)