torsdag, januari 15, 2009

Det ska vi fira!

Nu har allt vad jul och nyår heter redan passerat, och vad firande och högtider beträffar är väl nästa grej Valborg. Nå, påsken kommer ju innan, men för min egen del är det inget jag direkt firar. Jag är inte nåt jättefan av högtider, men lite tomt känns det allt framöver. Det blir förvisso ljusare vartefter, men de kommande vintermånaderna är ganska tunggrodda.

Så jag kollade in wikipedia; kanske fanns det något att fira till exempel imorgon, något jubileum eller liknande kanske. Tja ... imorgon, fast för 2036 år sedan, hände enligt wikipedia detta:
16 januari - Den romerska senaten utnämner Octavianus till Augustus. Han går med på denna ära, efter att ha avsagt sig förslaget att kallas Romulus. Han blir därefter känd under namnet Augustus och blir i och med detta den förste romerske kejsaren.
Det ska vi fira! Men hur?


---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

10 kommentarer:

Anonym sa...

Om jag minns rätt så var var tredje dag en helgdag i romarriket när det var som mest. Det gällde även för slavar - något för alla som är på standby att fundera över.

Pumita sa...

Överflöd av all slags njutning i äkta romersk stil - det kanske vore nåt. =)

Peace in mind sa...

Eller en semla kanske...

stationsvakt@gmail.com sa...

Paradigm: Inte undra på att det gick omkull. :-D

Pumita: Ja det vore verkligen nåt.

Pim: Fetmagade personer som jag ska undvika semlor.

Anonym sa...

Johnny: Gladiatorspel kanske vore bättre för magen? - Augustus hade ju förresten inte alltid varit landsfader, han hade bakom sig en tid då han var känd som "den tonårige slaktaren" (i likhet med Pompejus 40-50 år tidigare).

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Han var antagligen en rätt jobbig och odräglig figur som ung, men i det stora hela kom mycket gott ur hans livsgärning.

Anonym sa...

Var det tvunget att ni skulle komma in på ämnet SEMLOR?!!
Jag måste nu snart springa och köpa en DIREKT!!
Smask, mums, florsockret yr...
:-) Molly Ginger.
PS. Jag vill ha en med MYCKET mandelmassa...DS.

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: När jag var liten köpte min farsa alltid en rulle mandelsmassa bredvid, och skar upp och la tvåcentimetersskivor i semlorna.

Anonym sa...

Klyftig far, Johnny!
(Jag menar alltså mkt klok - inte clementin-, mandarin- eller apelsinaktig!)
:-) Molly G. Hugger snart in på en semla...!

stationsvakt@gmail.com sa...

Molly: Suktare där ..