måndag, februari 16, 2009

Räkor

Eftersom jag är helt inne i att lyssna på Pirate Bay-rättegången (plus den här, plus den här) blir det inte så mycket tid till bloggande; min simultankapacitet sträcker sig bara till att just lyssna samt hämta nån random kopp kaffe från köket. Men för bloggandets skull kan jag ändå nämna nåt om räkor (som jag vagt hänvisade till igår).

Jag besökte en akvarieaffär på Krukmakargatan 3 (ja, i Stockholm då) igår: Södermalms Akvarieaffär. Det var kallt ute och eftersom det stod "Välkommen in och titta" på skylten så gick jag in. Det gjorde jag rätt i, för den visade sig vara motsatsen till den vanliga, tillrättalagda akvariehörnan i djuraffärer.

Det var tunnor med slangar och bubblande vatten. Det var mystiska burkar med blötlagd torv. Det var mer av sötvattenslaboratorium än vanlig akvarieaffär. Framför allt, det var trevlig personal (ja, typ ägaren då) som trots att han insåg att han inte hade en kund i undertecknad, ändå inte kunde låta bli att berika mig i alla nördiga detaljer. Här är förresten en rätt skön och nördig snutt ur hemsidan:
Det finns ingenting som Du kan ge Dina fiskar som ger dem större glädje, än lite levande foder då och då. Det som idag säljs i akvariebutikerna som levande foder, brukar vanligen vara en soppa av döda och nästan döda vita mygglarver. När man öppnar plastpåsen sprider sig en doft av förruttnelse och om man ändå väljer att hälla ner eländet i akvariet så ligger det och flyter på ytan istället för att simma omkring i akvariet och ge fiskarna en möjlighet till lite avkopplande jakt innan middagen.
Min målsättning är att sälja levande foder som simmar runt i akvariet och ger fiskarna litet naturlig aktivitet och befrämjar välbefinnande och leklust.
Så räkor då. Jag, som nästan alla andra, har nån gång ägt fiskar. Jag har ägt ödlor också, men i slutänden har det blivit att jag har tröttnat. Det har liksom inte varit nån riktig action i dessa djur. Men nu då, nu upptäckte jag: RÄKOR. Sedär , där har vi ett vattenkryp jag skulle kunna tänka mig.

Det fanns flera sorter att köpa, och nån sort kunde visst leva uppåt nio år (värsta papegoj-åtagandet alltså). Dessutom verkar de vara nästan helt gratis i drift - de lever (i stort sett) av det där algluddet som bildas runt växterna. De är också väldigt underhållande att titta på där de "springer" omkring i vattnet.

Men nu tillbaks till rättegången, där någon tok typ (kanske åklagaren) uttalar månaden Juli som "Julli", vilket är klart störande.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , / Ab, SvD, DN

11 kommentarer:

Fredrik sa...

Julli? Vilken idiot!!

stationsvakt@gmail.com sa...

Fredrik: Det borde vara straffbart. :-)

Anonym sa...

Åh så hemskt. Som vår föreläsare och seminarieledare som uttalar mini "minnnnnni" - jag hatar det djupt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: Ja, vad är det med en del människor?!

Elisabet. sa...

,-)

Ja, det är verkligen upprörande.

Jag har en arbetskamrat som uttalar ordet telefon som telefooooon och o:et är som i sko.

Det är frågan om inte det också borde vara förbjudet...

stationsvakt@gmail.com sa...

Elisabet: Släng en skoooo på'n, som de gör i Irak.

stationsvakt@gmail.com sa...

nyheter24: Tack.

Anonym sa...

Jag förstår inte alla som uttalar Metro som "mettro".

stationsvakt@gmail.com sa...

Ulla: Jag erkänner mig skyldig till att säga både Metro och "mettro".

Anonym sa...

Haha, satt också och lyssnade halva första dagen och de uttalade det flesta teknik och musik orden rätt, men just JULLI skrattade jag också åt. Aldrig hört det uttalas så.

stationsvakt@gmail.com sa...

rvs: Kanske är nåt slags överklassprat, ungefär som att säga såsse istället för sosse.