tisdag, mars 24, 2009

I smyg

Apropå den tafsande ögonsköterskan (ab, metro): Han tafsade. Hon märkte det och rusade ut. Ögonsköterskan anmäls och erkänner så småningom flera fall av "smygtafsning".

Den 40-årige mannen har erkänt att han sexofredat flera patienter i smyg och har nu dömts till dagsböter av Lunds tingsrätt.

Smyg? Vadå smyg? Jag menar, är det verkligen smyg när man syns (eller som i det här fallet - känns)? Om jag till exempel förföljer någon utan att jag märks, ja då smyger jag ju. Men om den jag förföljer vet att jag går där bakom, ja då förföljer jag ju bara. Jovisst, jag märker ord, men på nåt sätt känns det viktigt.

Jag kommer att tänka på en rätt vidrig grej jag såg på tv för några år sedan. Det var i USA, och chefen (på ett lager, vill jag minnas) tyckte att kaffet hade börjat smaka skumt på sistone. Han misstänkte elakt spel, så (i smyg) installerade han en dold kamera i närheten av kaffebryggaren.

Det visade sig, såg man sen på filmen, att efter varje gång han (chefen) hade satt igång bryggaren och därpå gått iväg och jobbat så dök en av hans anställda upp. Denne någon kissade i kaffet (i smyg). Jag minns inte hur det slutade, men jag antar med sparken.

Han kissade i smyg. Chefen tog antagligen ingen skada av det, och hade kaffet inte smakat underligt hade ingen skada varit skedd (utom skadan som nog redan fanns i den anställdes hjärna). Däremot, om den anställde hade kissat i kaffet i chefens åsyn, då hade det varit ofredande.

Ja ja, så var det med den saken. Fan vad jag tjatar och fulbloggar.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Anonym sa...

JA, utan tvekan lever vi en mycket konstig värld. det värsta är att vi nog aldrig kan sluta att förvånas över alla de tilltag som en del utätter andra för. Att smyga eller icke smyga, skulle nog Hamlet ha skaldat i våra dagar.
När jag tänker efter så har nog ingen kvinna tafsat på mig i smyg, smygtafsat. Tror jag, fast man kanske inte har uppmärksammat tafset.
Nåja det har ju löst sig i alla fall så småningom.
Ha en bra dag där ute vid stationen.
pappa B

stationsvakt@gmail.com sa...

pappa B: Ingen har smygtafsat på mig heller....om det nu inte har gjorts i smyg, men då hade jag ändå inte märkt det.

Stefan Jansson sa...

Det är bara smygtafsning tills det upptäcks. Då blir det vanlig tafsning.

Anonym sa...

Hade du märkt det hade smygtafsandet inte varit smygtafsande längre utan vanligt tafsande. Sedan beror det på vem som tafsade om det hade varit ofredande eller kanske ett trevligt inslag i dagen - mystafsande kanske det skulle kunnat kallas?

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Just precis så.

mrarboc: Fast mysigt för vem? :-D

Anonym sa...

För att det ska bli ett trevligt inslag i dagen krävs det nog att det är mysigt för båda:-)

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc: antagligen har du rätt.