onsdag, april 22, 2009

Alla ägg i samma korg

Golfaren Tiger Woods har kallat sig själv för "Cablinasian", vilket ska betyda att han är en mix av "African American, Chinese, Native American, Thai, and Caucasian". Mycket pekar på att alla i framtiden kommer att kunna kalla sig något i den stilen. Men det finns krafter som talar emot en sådan utveckling också - den så kallade genetisk ingenjörskonsten kan komma att erbjuda möjligheter att skräddarsy avkomman, och då är det möjligt att Cablinasian-fasonen inte premieras, utan kanske Ken&Barbie-stuket. Svårt att sia om det.

Jag, med mina mycket, mycket begränsade kunskaper inom området tänker så här: Det vore dumt om alla på jorden såg likadana ut och hade samma egenskaper. Låt säga att att det i framtiden inträffar någon slags klimat eller sjukdomskatastrof som Tiger Woods-typen inte alls klarar av, då finns ju risken att hela mänskligheten utplånas. Eskimåerna eller varför inte de kamerunska Baka-pygméerna kanske hade haft genetiska förutsättningar för att greja den uppkomna situationen, men något grejande blev det nu inte eftersom de grupperna redan hade flutit ihop i den gemensamma poolen - och mänskligheten dör ut.



Glöm inte att rätta mig om jag har fel - jag har säkert mycket att lära. Men med lekmannaögon sett så ser det ju ut som jag tänkte här ovan. Nå, allt detta har jag kommit att fundera över efter att ha tittat på ett jätteintressant UR-program om vår framtida evolution.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

6 kommentarer:

Martin Klasch sa...

Apropå genetik. Såg du programmet om de sönderavlade renrasiga hundarna?

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Nä, men jag känner till problemet. En viss procent blandning måste det naturligtvis vara inom alla grupper - människorna som hundarna. Fast det vore synd om eskimåerna försvann (eller om det är inuiter de heter - jag måste konsultera mitt pk-lexikon.) :-)

Martin Klasch sa...

I mitt PK-lexikon kan jag läsa: "raser för rasers skull är inget att sträva efter". Eskinuiterna och isbjörnarna kommer snart att drunkna i alla fall...

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: Nu läser du landsort-svenne-banans pk-lexikon.

Martin Klasch sa...

Ja, inte f*n vet jag vilken utgåva jag fått tag i...

stationsvakt@gmail.com sa...

p-k: Det kanske är det som är problemet. Det borde finnas en slags standardutgåva.