torsdag, april 02, 2009

De antika byggnadernas brist på marmor, och alla hålen

När man är i Rom (och möjligen andra antika ställen) kanske man frågar sig vars all marmor har tagit vägen. Ruinerna är ju allt annat än marmorgnistrande. Man kanske också undrar varför det är så många hål på ruinerna. Kolla in bilden, jag har för mig att det är Trajanus forum.



Så här ligger det till. Sakta men säkert, vartefter att antiken gled in i medeltiden, plockade man bort marmorn. Troligen gjorde man det när husen redan var skadade av jorbävningar eller bränder. Om jag får gissa så gissar jag att det nog inte behövdes särskilt mycket skada på dem innan rensandet började. Tänk hur det funkar med en bil som har stått parkerad länge; det räcker med en trasig ruta - sedan börjar rensandet och vandaliseringen.

Anledningarna till att man tog marmor gissar jag var tre. 1: Man tog marmor och återanvände på andra ställen. 2: Man krossade och brände den för att tillverka kalk. 3: Souvernirer. Man plockade delar av byggnader som hade stått länge och som snart skulle vara borta. Ungefär som man gjorde med Berlinmuren.



Marmorbeläggningen hölls ihop och på plats med bronsklämmor. Jag antar att metall alltid har varit värt att plocka på sig (det stjäls ju till exempel en massa koppar från hus nu för tiden). Hålen som blev kvar efter att bronsklämmorna hade plockats bort, det är de hål man ser idag.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , / Merparten av detta har jag lärt mig genom att läsa om Colosseum.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stationsvakt , ta en titt på försvunna städer och civilasitationer i historien i den suveräna dokumentär serien Cities of the Underworld från History Channel om vart bla all denna marmor tagit vägen.Om du vill ha alla delarna vilket rör sig om ca trettio stycken kan du ju kika på t ex denna sidan men passa dig för djävelberget Henrik Ponten.Han gillar nämligen inte att du blir begåvad i vår historia om du inte tillhör överheten och har fritt företräde till alla lagbrott som tänkas kan.

NetRunner

stationsvakt@gmail.com sa...

NetRunner: Tack för tipset, den sidan ska jag spana in.