onsdag, april 22, 2009

Ett PK-lexikon

På Wikipedia hittade jag att det finns en bok som heter Lexikon över vedertagna åsikter. Den gavs ut 1910 och är en parodi på konversationslexikon. I detta lexikon finns, som ju titeln antyder, uppräknade åsikter man borde ha i olika frågor, om man vill vara riktigt politiskt korrekt. Till exempel: "Tjänstefolk - Alla är tjuvar." Boken finns att köpa, men behärskar man det franska språket kan man läsa den gratis.

Tänk vad kul det vore om man skapade ett sånt lexikon på nätet: ett riktigt pk-lexikon. Alltså inte en parodi, som den gamla franska boken, utan helt seriöst. Kanske wiki-formen skulle passa bäst. Där skulle de vedertagna - de mest korrekta - åsikterna finnas uppradade, såna åsikter man bör ha, enligt makten och media. Så här kunde det se ut:
Växthuseffekten och Den globala uppvärmningen - Orsakad av människan.
Det roliga med en sånt lexikon vore ju att det automatiskt skulle bli ganska parodiskt. Kanske inte om man bara tog en åsikt, men sammantaget. Att ha det i form av en wiki skulle, som jag sa, passa bäst då alla som ville kunde delta, och att alla också kunde rätta varandra. Det intressanta med ett sånt lexikon vore ju också att om det existerade tillräckligt länge så skulle det totalt ändra skepnad. Vad som är politiskt korrekt idag är kanske inte det om ett år. En funktion som skulle finnas i ett sånt lexikon vore att man kunde jämföra åsikterna år från år.

Ja, bara en idé.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Unknown sa...

vilken bra jävla idé. skrid till verket tycker jag!

Översättarhelena sa...

Har du läst Göran Palms "Konsten att veta bäst - från Abba till Övre slummen"? Gör det annars! Han måste varit inspirerad av Flauberts lexikon (som jag aldrig tidigare har vetat att det existerade; Palms bok läste jag däremot redan i slutet på sjuttiotalet).

stationsvakt@gmail.com sa...

Carolina: Tack, men nån annan får göra det. Inspirationen räckte bara till idén. :-)

Ö-Helena: Palms bok har jag inte läst, men om jag utgår från titeln låter det lite som studentikosa kåserier (tänk vad man kan läsa in i en titel). Men den är säkert kul. Jag ska kolla på bibblan nästa gång jag går dit.

Översättarhelena sa...

Inte studentikost, men tämligen samhällskritiskt. Möjligen lite föråldrat idag.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ö-helena: Nå, det kan ju vara kul läsning ändå.

Martin Klasch sa...

Bra idé.

stationsvakt@gmail.com sa...

p-e: eller hur. man skulle kunna ha det på sin uppkopplade mobil, och i varje situation ha de "rätta" åsikterna - så att alla andra känner sig pressade att hålla med. :-D