onsdag, maj 20, 2009

Genom bussfönstret i morse: Östermalmstorg

Jag blir mer och mer fascinerad av hur folk går och sätter ner fötterna. Man, eller åtminstone jag, tänker inte så mycket på folks gångstilar till vardags sådär, men när man har plåtat dem i rörelse, då ser man deras olika gångfasoner. Som kvinnan och mannen på bilden här.

Hon ser ut som att hon trippar på tå. Det gör hon ju i praktiken också, men trollade man bort hennes skor så skulle det se ut som just smygande det hon sysslar med. Sen kan man ju, som man sitter och halvsover på morgonbussen, fantisera om varför hon smyger. Är hon rädd för att dra uppmärksamheten till sig? Det kanske stryker omkring zombies i krokarna, och hon vill inte märkas.
Ja, eller nåt.

Några gående vid östermalmstorg en onsdagmorgon i maj.

Mannen, han som snyter sig, han har hela skoytan pressad mot marken. Är det också en slags smygande tro? Eller så kan man fantisera upp honom från marken, en halv decimeter sisådär, och placera en skateboard under honom. Han gör en kvick spinn åt höger, och glider upp framför smygkvinnan.

- Hallå, på're gumman. Nu bli're åka av!
- Vet hut! Oförskämda drummel.
- Ursäkta meeeej, Ja mena inge illa.
- Det skiter jag i, du väcker ju zombisarna.
- Äsch, gumman, de här e lugna kvarter. Jag har inte sett nån.

Ja, och sen kan man ju fantisera om att hon som inte syns riktigt, hon bakom trädet, att hon är en zombie. Hon tar ett skutt upp på skate-gubbens rygg och hugger honom i nacken. Han skriker på hjälp, men ingen hjälp finns att få, för damen med klackskorna, hon har redan smugit vidare.
Ja, eller nåt.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Att kvinnor som försöker sticka ut i mängden genom att se sexiga ut med stilettklackar på skorna där de ibland vajar omkring som ett skepp i storm fick mig att tänka på uttrycket ... Hur förklarar man en svår sak för en kvinna ... !?.Glöm de första nio ha ha .... :)

NetRunner

Petronella sa...

"Han har hela skoytan pressad mot marken" - ibland sitter jag och verkligen myser för mig själv åt dina formuleringar:-)

Oj nu får jag skicka ett mail till dig igen här ser jag. Hahahha. Gnugga geniknölarna och förbered dig på årets ordverifieringsgåta!

stationsvakt@gmail.com sa...

okej :-)