måndag, maj 11, 2009

Street Man: Moonwalker

Jag fortsätter på temat "Street Man".
När man har fotat folk på stan och tittar på bilderna efteråt slås man av hur konstigt "mitt i steget" kan se ut. Som killen här nedan - det ser ut som att han moonwalkar. När jag tog bilden såg det inte ut så.



Det här fenomenet, kommer jag att tänka på, är lite grand släkt med ansiktsfoto. Om man testar att ta en massa bilder på någon som pratar, jag då är det bara på vissa av dem personen ifråga ser normal ut. De flesta bilderna kommer att visa upp en gäspande, ofta blundande trötter. Det blir så.

Det är väl antagligen detta som utnyttjas inom kändis och politikerfoto - man kan genom att använda en av dessa knasbilder uppnå ett syfte. Antagligen gör fotografer på liknande vis när det kommer till gångbilder, men det har jag inte tänkt på förrns nu. Jag får kolla upp saken.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

Baronessan sa...

Jag ser alltid ut som ett miffo på bilder. Förmodligen för att jag aldrig lärt mig att öva in det perfekta ansiktsuttrycket framför spegeln. Men jag bjuder på det.

stationsvakt@gmail.com sa...

Baronessan: Samma här. Ungefär en av tusen bilder på mig blir jag nöjd över. Som tur är blir man inte plåtad så ofta.