måndag, juni 08, 2009

Samerna först?

Till att börja med så måste jag erkänna: Jag är pinsamt okunnig om sveriges historia. Ändå tycker jag mig ha ett visst hum, ett litet. Därför blir jag förvånad när jag via Anna-Lena Lodenius blogg blir varse nåt om att Sverigedemokraterna vill avskaffa Sametinget.

Hon länkar till en filmsnutt på svt, där en Anders Blom (förbundsdirektör på SSR, Svenska Samernas Riksförbund) uttalar sig i frågan. Jag har klippt ned den - jag har censurerat bort både sverigedemokrater och en massa renar - men vill du se hela så finns den här.



För den som inte orkar titta så säger Anders blom att: "Det är ju så att samerna är Sveriges enda urfolk [...] det vill säga det folk som fanns här före nationalstaten". Det är här mina sverigekunskaper tydligen brister. Jag menar, visst måste det väl ha varit så här - att folk vandrade in i Sverige vartefter att isen drog sig tillbaks, och att de som senare kom att kallas samer borde ha kommit i ett senare skede?

Eller? Kanske jag är mera ursprungsbefolklig än den samigaste same? Men som jag sade - jag har dålig koll på sånt här, så fyll gärna på mina kunskaper om du kan.

Lite off topic kanske, men på tal om samer: Samer el Nahhal en av medlemmarna i det finska monster-rockbandet Lordi.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

17 kommentarer:

karibien sa...

Det är nog ingen som vet säkert vilket ursprung pionjärerna efter inlandsisen hade. Inlandsisen lämnade öppet för invandring inte bara söderifrån utan även från nord/ost.

De första/äldsta bosättningarna inom nuvarande Sapmi/Sameland fanns i nordligaste Norges kustområde.

Läs mer på sametingets infocentrum
http://www.samer.se/2255 om arkeologi i Sapmi och en boplats vid Arjeplog daterad till 9.800 år sedan.

Det första skriftliga omnämnandet av samer är från 98 eKr, då kallas de fennier.

http://www.samer.se
Klicka vidare och läs om Sapmi/Sameland, ursprungsfolk, historia med kolonisation och tvångförflyttning

Jahapp, så har du nånting att göra i kväll också ;)

stationsvakt@gmail.com sa...

karibien: Jo, men Tacitus nämner ju även svioner där år 98, så båda grupperna - och kanske fler - fanns ju där redan då. Antagligen måste vi bege os minst tio tusen år tillbaks. Fast din första länk var ändå intressant - arkeologi är kul.

Anonym sa...

Det här med att samerna var först är något som upprepats så många gånger att folk inte längre törs ifrågasätta det - ungefär som påståendet att Jesus var en historisk person. Det senare verkar alltmer tveksamt allteftersom opartisk forskning framskridit.

Det finns gamla bosättningar i Sápmi, t ex Dumpokjauratj som är 9.800 år gamla och Vuollerim som är 6.000 år men slutsatsen att människorna som bodde där är förfäder till dagens samer är politiskt korrekta gissningar som ej kunnat bevisas.

Jag tycker också att Sametinget borde avskaffas så blandras jag är ;-) men mina skäl är inte desamma som SDs.

Erik sa...

När de första samerna bosatte sig på vad som idag är svensk mark hade det redan funnits folk i södra Sverige i 3000 år. När dom invandrade låg Norrland fortfarande under is.

ab sa...

Det fanns en isfri strimma längs Norges kust ända upp till Nordnorge, längs vilken människor kan ha tagit sig. Dessutom har man hittat en finsk bosättning från föresenaste istiden - den bevarades därför att den låg i en grotta.

Går vi tiotusen år tillbaka vet vi faktiskt ingenting om vilka som var släkt med vilka eller varifrån de kom. Något samiskt folk fanns inte - inget svenskt heller.

När isen började dra sig tillbaka hängde blivande Skåne ihop med Danmark. För övrigt är samerna ett europeiskt folk, inte släkt med mongoler, som man trodde förr.

Daniel sa...

Det hela med samernas identitet som Sveriges urbefolkning är absurd. Det har lämnat vetenskapligheten för länge sedan och är idag bara politisk korrekthet och mytbildning.

Samerna var vare sig först inom det som är skandinavien eller ens inom "sitt" område. De bosättningar som finns inom dagens Sameland med 9800 gamla bosättningar uppvisar inte släktskap med äldsta kända bekräftad samekultur.

Som same är man inte ett dugg mer "ursprunglig" än någon annan med sina genetiska rötter här.

Daniel sa...

Att jämföra nationalstaten Sverige som är dryga 1000 år med samisk kultur är ohederligt. Man bör rimligtvis jämföra det med samtida icke-samiska för-svenska kulturer som fanns här och inget annat.

Plastfarfar sa...

Det har lämnat vetenskapligheten för länge sedan och är idag bara politisk korrekthet och mytbildning

High Five, Terra!

stationsvakt@gmail.com sa...

mrarboc/Erik/Terra/ab/pf: Kanske är det helt enkelt så här, att det skulle bli alltför komplicerat om det visade sig att vi har flera - möjligen jämngamla urbefolkningar - i Sverige. Det skulle bli en jäkla massa särregler hit och dit. När de på sjuttiotalet bestämde att just samerna skulle bli urbefolkningarnas urbefolkning kanske detta baserades på att samerna körde lite Roger Pontare-stuket, och att det på nåt vis var mer publikfriande (=inkomstbringande på turistsidan).

Anonym sa...

Liksom Indianerna i NordAmerika var säkert Samerna i Norra Sverige ett av de första folkslagen i detta land beroende på hur noga man nu vill vara när gränsdragningar mm var mer än lite diffust i detta tidiga land.Men liksom i NordAmerika kom det ju även senare folk till detta land vid senare namn Sverige och påstod sig ha upptäckt allt när det redan bodde folk i landet.Fascinerande och roande att man kan upptäcka kontinenter och länder med en redan bosatt befolkning och påstå att man just gjort en stor ny upptäckt ha ha ... Vilket gör mig påmind om dessa färgade människor i världen som i och med slaveriet blev utspridda äver världens alla hörn och ibland idag ser sig som ursprungsbefolkning i de mest egendomliga länder.Sedan kvarstår ju frågan om vi då med alla dessa ursprungsbefolkningar som gör sig påminda ska rita om alla kartor i världen.Gissar att plan och färjor från landet är fyllda redan ikväll ha ha ....

NetRunner

stationsvakt@gmail.com sa...

netrunner: Folk har kommit och gått. Ska man vara riktigt jävla noga får man väl börja kolla folks gener. Vem vet, man kanske har nån liten sträng inom sig som berättigar till nån sjysst särbehandling. :-)

Anonym sa...

Nej, samerna var nog inte först och inte de enda (se "Öppet brev - ren i gårdsbruk och Skogsstyrelsen i Naturbruksverk?", av Östen Lundberg, Kultur, vol 29, www.rondellen.net). Folkblandningen i Norrland har varit mer eller mindre ohämmad. Av sådana skäl är alla norrlänningar idag sameättlingar. Sametinget är nog bra men det borde öppnas för alla norrlänningar och även de som invandrat borde erkännas som samer, precis som i nationalstaen. Jag ser fram mot en konstruktiv diskussion.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anonym: På tal om samer och renar - varför ser man aldrig något renkött i butikerna? Det finns ju detta svindyra renskav, förvisso, men inte mycket mer.

Josephine sa...

ursprungsbefolkningen i Stockholms skärgård förtjänar om några att särbehandlas då deras hus plötsligt taxeras tre till fyra gånger mer än hus på fastlandet vilket tvingar dem att sälja och flytta (ifall de inte är rik medelklass).

Jag saknar också renkött, i södra Sverige får vi nöja oss med älgkött i konsumbutiken under hösten... i Bryssel inget alls.

Till sist - om du vill bli indian så finns det en och annan indianstam i USA där du endast behöver registrera dig och betala avgift. Den spirituella attityden räknas mer än dina gener. ;-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Josephine: Enligt mina släktsägner finns det faktiskt redan en droppe indianblod i mig. En indiankvinna som jobbade på cirkus (med vad förtäljer inte historien).

Josephine sa...

konster på hästryggen skulle jag gissa på :-)

stationsvakt@gmail.com sa...

Josephine: Du har säkert rätt. Blodet är nog i så fall rätt utspätt, för jag går inte nära hästar i onödan.