fredag, juli 10, 2009

En ny byggnad och en gammal

Fredagskvällen blev ganska solig och varm. Jag var inne i stan och hamnade på ställen jag vanligtvis inte brukar befinna mig på. Till exempel fann jag mig stående på stadshus-sidan av Klara sjö, och hade därifrån utsikt mot centralen från detta ovana håll.

Hotellet som byggs där postens lokaler en gång stod har jag bara sett från Klarabergsviadukten, och därifrån har det inte sett särskilt stort ut; en slags stålkonstruktion bara. Härifrån var vyn över't bättre. Jag sade mig själv att kläs denna byggnad i glas så småningom så blir det fult. Antagligen kommer detta att ske, skulle jag tro.

Hotellet vid centralen.

Tegelbyggnaden här nedan tjänstgjorde en gång i tiden som centralstation, åtminstone har jag fått för mig det. Själv kallar jag huset för "facket", och anledningen till det är att under min tid på SJ så hade just facket sina lokaler där.

Det fanns övernattningsrum där också, och ibland hände det att jag sov i ett av dessa på dagen, efter att jag hade jobbat natt. Det verkade aldrig pågå speciellt mycket aktivitet där, så rätt ofta var jag helt ensam i huset. Aningens spöklikt, som jag minns saken.

Ett gammalt hus vid spåren.

Facket hade internet långt, långt innan jag hade det hemma, så det hände sig att jag satt och surfade där, och ibland tog jag dit ungarna också, så att även de fick prova detta fantastiska nya påfund.

På den tiden stod huset i ett ganska ensamt majestät mot bangården, vilken utgjorde en ödslig, rasslig och spårig bakgrund. Det stod där som ett gammalt slott. Nu är det inklämt mellan nya hus och liknar mest en ful (men snygg) ankunge. Min gissning är att det kommer att rivas inom de närmsta åren, och det var därför jag passade på att plåta det.
----
Läs även andra bloggares åsikter om ,

7 kommentarer:

Elisabet. sa...

Såna där röda tegelhus vimlar det av i Ystad .,. jag tycker att dom är obeskrivligt vackra!

Elisabet. sa...

Ja, jag bor i själv i ett sånt ... by the way.

stationsvakt@gmail.com sa...

elisabet: Vilken tur du har. Gammalt tegel är skitsnyggt.

Anonym sa...

Den där tegelbyggnaden, var det inte där det var musik-café, eller kanske fortfarande är? Maria tror jag hon hette som hade det. Asbra sopran.
Christer

stationsvakt@gmail.com sa...

Christer: En sån gammal byggnad måste ha inrymt rätt många saker genom åren.

Anonym sa...

Hej!
Jag vill bara säga att jag verkligen gillade fotografierna på byggnaderna. Skitläckra foton! :)

stationsvakt@gmail.com sa...

vildhunden: tack. :-)