fredag, juli 10, 2009

Ogg går att redigera i Windows Movie Maker

En av de fina sakerna med nätet är att man lär sig saker hela tiden, och det på ett sätt man inte riktigt märker förrns efteråt. Till exempel: Det jag hade tänkt lära mig var hur man, i Photoshop, på ett enkelt sätt skapar serierutor.

Serierutor på engelska är ju comic strip, så jag googlade på det. Via ordet strip hamnade jag så småningom på ämnet striptease, och via det och på omvägar så småningom på Internet Archive. Väl därinne upptäckte jag att många av filmerna inte bara kommer i formatet MPEG4, utan även i Ogg-formatet.

Det var goda nyheter, då MPEG4 inte går att trixa med i Windows Movie Maker, men det gör Ogg. Vilket betyder att man kan ta filmsnuttar därifrån och göra till egna små filmer. Här tog jag en bara rakt av, och lade in här, men jag kunde ju lika gärna ha lagt Jimi Hendrix-musik ovanpå filmen, eller vad fan som helst.



Och det är det jag menar, att fast jag kanske nu inte lärde mig det där med serierutorna så lärde jag mig något annat, och det betydligt mer användbart. Sen kan man ju tycka att det är onödigt att blogga om sånt här, men jag tänker att om jag tycker något är intressant och användbart så kanske nån annan gör det också. Och om denna andra bara är en på tiotusen så är det ändå värt besväret.
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

Inga kommentarer: