söndag, augusti 30, 2009

Dither


Halftone pattern

Bilden ovan visar ett urklipp av en bild som jag helt fräckt har knyckt från Steffes grymma fotoblogg "Photos From Haninge". Men bilden såg inte ut så i original (här är den) utan har körts genom Photoshopfiltret Halftone pattern. Ett sådant mönster - typ prickar kan man säga - kallas "dither", och här kan man läsa om saken.

Men även om ovan visade filtereffekt kan vara användbar (till till exempel snygga prickiga ramar runt bilder eller tuffa gradient-övergångar) har det inte det där riktiga "stunset", tycker jag. Jag har varit ute efter nåt som får bilder att likna gammal datorgrafik istället.

När jag har googlat har jag funnit att ett sådant plug-in finns till mac. Det heter HyperDither och är gratis. Vad synd att ett liknande gratisfilter inte finns till PC, har jag då tänkt. Det tog en del googlande, men så hittade jag i alla fall ett sådant.

Här finns det att gratis hämta. Jag gjorde så och körde bilden genom två varianter av DitherFREE (som det heter), och så här blev det då. Ganska bra, enligt mitt tycke.


Floyd-Steinberg dither (Läs om algoritmen på Wikipedia)


Bill Atkinson dither

Men om man inte pallar att ladda ner plug-ins så går det såklart att uppnå liknande effekt manuellt också. Man öppnar upp en bild. Sedan: Image --> Mode --> Indexed Color. Förstora den lilla bilden här bredvid för att se lämpliga inställningar därinne. Klart.




---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

4 kommentarer:

Plastfarfar sa...

...en stilig kvinna. Förvanska henne icke!

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Men jag länkade i alla fall tillbaks till henne oförvanskad. :-)

Stefan Jansson sa...

Jag har några ytterligare foton av henne ifall du skulle känna ett behov av mera photoshopping!

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Nä, behövs inte. Men bilden var fin - som alla bilder hos dig.