söndag, september 13, 2009

Överlevarna

Igår säsongs-avslutades "Överlevarna" på fyran. Vad snopet alltså, jag hade fått för mig att det var en avslutad serie, att det sjätte avsnittet var det sista. Så kan det gå när man inte håller koll. Jag läser på Wikipedia att: "The BBC has confirmed that a second series of six episodes has been commissioned for airing in 2009". Hoppas den kommer snart då, inte för att detta var världshistoriens bästa serie, men för att jag hade kommit in i ett tittar-flow.

Serien är ju från mitten på sjuttiotalet egentligen, då den gick i tre säsonger. Det vi ser nu är bara en remake - vilken iofs inte måste vara av ondo. Jag hittade en sida om den gamla serien. Den ser inte mycket ut för världen, den sidan, men trycker man på episodlänkarna så innehåller de väldigt många bilder.

Om man kan döma av bilderna så bör originalserien ha varit värd att se, för den där rätta sjuttiotalskänslan fanns där, tycker jag. Synd att de inte har försökt återskapa denna känsla, tänker jag då, eftersom remaken ju annars påminner alltför mycket om "28 dagar senare".



Fast det kanske är svårt det där, att veta vad man ska behålla och vad man ska hitta på nytt. Jag ser förresten på Wikipedia att den nya versionen har "a cultural and class mix that really represent the country as it is now [..] the characters of Al and Najid were created because of this." Ska man peta i sånt? Tja .. jo, eftersom det antagligen finns en hel del brittiska Al and Najid därute, vilka också borde få nån karaktär att identifiera sig med.

Men sen ser jag, i samma Wikipedia-artikel, att de verkar ha gjort ett oförlåtligt petande. Så här står det: "The writers claimed that the new series retained the "spirit" of the original 1970s show,however Hodges concentrated on the hope and the humanity which was said to be an attempt to make it "less depressing" to watch".

Men vad i helvete ... "less depressing" to watch" ????" Det ska ju för tusan vara deppigt att titta, det är ju liksom hela meningen med en jorden-går-under-och-vad-fasen-ska-vi-ta-oss-till-nu??-serie, åtminstone tycker jag det.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

7 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Jag såg första upplagan av Överlevarna och blev så besviken på remaken att jag lade ner den efter bara en halvtimme av första avsnittet.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Visades den i Sverige?

Stefan Jansson sa...

Jag tror att jag somnade ungefär efter en halvtimme det var det trågigaste jag sett på ganska länge. Var är Dexter när man behöver honom?

Plastfarfar sa...

Den gick 1975-77 om jag har Googlat rätt. Stämmeer också med vad jag kan minnas.

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Jag febrig och förkyld just nu, så jag har totalt fastnat i vissa serier där jag har legat i soffan.

PF: Den verkar inte ha lämnat några större intryck hos allmänheten. Claudius minns ju nästan alla, men inte den här.

Plastfarfar sa...

Mig gjorde den intryck på eftersom allt var så plausibelt.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Ja i dessa dagar så ..