tisdag, november 10, 2009

Brukar det finnas länkar där?

Mycket skrivs just nu om den nya historieboken. "Punkterar den nationella enhetsbilden av det svenska rikets rötter", skriver SvD, och "Sverige som svenskarna är rätt nya påfund", skriver DN. I DN:s artikel stod det något om kammargravar - en kvinnograv i Tuna. Jag blev nyfiken och Googlade. Så här såg sökresultatet ut.



Nu är frågan: Brukar det finnas länkar inuti texten som finns under länken till Wikipedia, eller är detta någonting nytt? På nåt vis såg det obekant ut, eller så har jag bara inte observerat det förut. Nån som vet?

Från det ena till det andra; jag tycker ofta att det känns som att man försöker ta ner svenskarnas förhistoria på jorden på nåt vis, förminska den liksom. Se ovan på citaten från SvD och DN, till exempel. Samma fenomen stötte jag på när jag var på historiska museét senast. Där babblades det - åtminstone kändes det så - i det oändliga om att svenskarna var minsann inga svenskar. Och om de på nåt vis var det så var de ändå inga vikingar. Och om de ändå på nåt vis var det så åkte de ändå bara omkring på åar österut. Och så vidare, och så vidare.

Tja, det är möjligt att den bilden stämmer på många vis, men genom att tjata om det tar man bort en viktig faktor i intresset för förhistorien, nämligen det man inom sci-fi kallar för "sense of wonder", och med den faktorn borta blir gamla tider lätt lite grådaskiga till färgen. Tacka vet jag Tacitus ord om landmassan vi lever på: "Härefter komma ute i själva oceanen svionernas folkområden, vilka äro mäktiga icke allenast genom manskap och vapen utan även genom flottor." Så ska det låta - historiskt riktigt eller ej.
---
Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Plastfarfar sa...

Snart blir du --i det rådande samhällsklimatet-- stämplad som nydemokrat. Det är detta alla är rädda för, och förklarar en del.

stationsvakt@gmail.com sa...

pf: Fast jag tycker att just historia borde vara befriat från politisk korekthet, åtminstone äldre historia. Jag tycker att episka känslor, historiens vingslag och rysningar utefter ryggraden är en viktig del av historiekunskapsinhämtandet/förmedlandet. Och precis som jag sa - att "ta ner det på jorden" gör allting grått och tråkigt. Vill man ha mig till nydemokrat i så fall är det värt det.