tisdag, januari 05, 2010

Bättre sent än aldrig: Dory Previn

Dory Previn: Reflections in a Mud Puddle. Det är en skiva jag nyss har upptäckt. Sisådär fyrtio år efter att den kom förvisso, men vafan, bättre sent än aldrig.


---
Läs även andra bloggares åsikter om ,
---

Update: Jag har lyssnat in mig ännu mera på Dory Previn nu, och det tack vare Spotify, där hon finns. Ju mer jag lyssnar desto mer originell framstår hon. Lite så här tänker jag, att skulle man koka ihop en gen-gryta på Bertolt Brecht, Kate Bush och David Bowie, och skapa en figur och skicka denne rakt in i amerikanskt sjuttiotal, ja då kanske man ligger rätt. Här är låten "King Kong" från 1972.

6 kommentarer:

Magnus sa...

Hon har en väldigt speciell röst om man säger så. Jag hittade hennes "Mary C Brown and the Hollywood Sign" i en cutout-LP-affär för många år sen (titellåten berättar den sanna hsitorien om en kvinna som kastade sig ner från den stora Holywoodskylten i desperation över sina knäckta drömmar). Visste inte vem hon var men tog den för en tia.

Hon låter väldigt opolerat grynig på hela skivan minns jag från sist jag spelade den, pipigt rosslig liksom, och texterna är helskumma eller bara plågsamt sårbara: en låt handlar om den mobbade stackars King Kong: "Wait says Kong /wait a minute, you don't realize..."

Magnus sa...

”Mary C Brown” som kom ett år efter ”Puddle” skulle tydligen blivit en musical om trasiga Hollywoodöden. Låter spännande; undrar om Judy Garland ingick i planen. ”King Kong” http://www.youtube.com/watch?v=i-VYjeFbqc8

Jesus Was An Androgyne" börjar vid 3.51 in på det här medleyt: http://www.youtube.com/watch?v=SdjI2nD2wws. Cool text, men jag tror att hennes sång har städats upp eller komprimerats litet i någon av överföringarna, den låter mera halvsprucken och svajig på LP:n vad jag minns (har den inte här i närheten, men den köpts alltså i nyskick). Litet hobbyproduktions-feeling. Kolla in skriket i slutet!

Christina sa...

Åh, vad kul - det där är en av mina favoritplattor sedan tiden det begav sig ;) Texterna är lysande!

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus/Christina: Grymma låtar och grymma texter. Jag känner verkligen att jag har gjort ett fynd här. Och så finns hon på Spotify också.

Magnus sa...

Johnny: vad hade inte David Bowie kunnat göra av några av de här låtarna, den om Jesus till exempel? Dory når nog, för mig, inte riktigt upp till Marianne Faithfulls odödliga "Broken English"-album men hon måste haft en hel del mod för att göra det hon gjorde.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Jag tänker också på Bowie, fast på omvägar. Bowie har ju, om jag minns rätt, sjungit lite Brecht, och jag tycker det är väldigt mycket Brecht i Dory Previn.

Ännu en Bowie-koppling: Hunky Dory. :-D