tisdag, januari 12, 2010

Spartacus: Blood and Sand - kan de va nåt?

Det tog ju verkligen evigheter för Rome att hamna på en normal svensk tv-kanal, vill jag minnas, så det blev ju att man laddade ner den i förväg. Men det var länge sedan nu. Nu finns en annan romargrej att titta på: Spartacus: Blood and Sand. När den hamnar på en normal svensk tv-kanal har jag ingen aning om. Här är en trailer.



Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, en trailer säger ju inte så mycket; ser lite 300-aktigt ut. Det finns naturligtvis massor av filmatiseringar om gladiatorn Spartacus slavuppror, och även om vissa har varit av bra kvalitet har jag alltid känt lite smolk i tittarglädjebägaren - fan, man vet ju att det går åt helvete.

Förvisso ett konstigt sätt att tänka av mig, eftersom det går åt helvete för alla historiska personer i slutändan (de dör). Med det tänkandet borde jag ju inte kunna njuta av varken nutidsskildringar eller dokumentärer, eftersom alla medverkande till slut kommer att dö. Till och med huvudrollsinnehavaren i de små videos där jag pekar kameran mot mig själv och går och babblar kommer att dö nån gång.

Man får helt enkelt försöka se saker och ting från den positiva sidan. I slutänden, när Spartacus armé var besegrad, tog romarna de ca 6600 överlevande och korsfäste dem i en lång, lång parad längs Via Appia. Sett ur en positiv synpunkt är risken att du eller jag eller nån annan samtida råkar ut för samma sak ganska minimal.

Men nu kom jag visst bort från ämnet lite. Tillbaks till Spartacus: Blood and Sand. Känner du igen tjejen här brevid? Just det, det är ju Xena: Warrior Princess. Hon har en roll i Spartacus.

En viss Lucretia spelar hon. Lucy Lawless heter hon på riktigt, och frågan är om den här rollen är tillräckligt stark för att tvätta bort det gamla Xena. Troligen inte.
---
Läs även andra bloggares åsikter om

2 kommentarer:

Anonym sa...

Spartacus :

SO1 EO1 :

http://hotfile.com/dl/24066498/4a9bb05/spartacus.s01e01.dvdscr-ffndvd.part1.rar.html

http://hotfile.com/dl/24072841/4086e80/spartacus.s01e01.dvdscr-ffndvd.part2.rar.html

SO2 EO2 :

http://hotfile.com/dl/24075143/7a1b170/spartacus.s01e02.dvdscr-ffndvd.part1.rar.html

http://hotfile.com/dl/24080718/8218252/spartacus.s01e02.dvdscr-ffndvd.part2.rar.html

PR

stationsvakt@gmail.com sa...

pr: Tack det var snällt. Väntar lite dock.