lördag, februari 20, 2010

'BOFF!' och 'TOCK!'

'BOFF!' Det är stora sjok av snö som faller från taket, förbi mitt fönster. Det dunsar tungt och dovt mot den snötjocka marken, och ljudet väcker mig. Mot min vilja bleknar nattens sista dröm bort. Jag hasar ut i köket för att göra mig en kaffe.

Jag tittar ut, det verkar ha snöat ännu mer. Solens mot snön reflekterade strålar tar sig in genom min halvslutna persienn och tvingar mig att kisa. Jag tänker att jag är trött på snön nu.'TOCK!', säger det. Det är kaffevattnet som är klart. Jag fyller en kopp och hasar tillbaks till mitt rum. Slår på datorn.

Sen surfar jag håglöst en stund, medan kaffet svalnar till drickbart. Ger upp och ger mig istället in bland bildmapparna i datorn. Ordet Juli fungerar som en magnet för ögonen. Att se på sommarbilder, det är medicin det, mot snösjukan. Hittar bilderna från ett par somrar sen. Jag och brorsan var ute vid Ågesta gård. Jag plåtade en gammal dansbana.



Fast den kanske inte var gammal, den kanske var ny. Taket såg ganska modernt ut. Lustigt, minns jag att jag tänkte, att den ser så fräsch och förfallen ut på en och samma gång. Undras om den används.

Jag börjar huttra. Jag sitter i kaftan och träningsoverallsbrallor, och kaftanen är ärmlös. Ska jag hoppa tillbaks i säng eller ska jag ta på mig en myströja? Medans jag funderar på saken lägger jag upp bilden i bloggen, och skriver dessa rader.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

2 kommentarer:

PaljettenQ sa...

...att hoppa tillbaka till sängen och ta en tupplur tidigt på dagen är ju hur skönt som helst. Det vore mitt förstahandsval :)

stationsvakt@gmail.com sa...

PaljettenQ: Bra tips, men nej. Jag piggnade till av kaffet, och sen fick jag dåligt samvete över att jag inte "tog hand om" mina räkor, och sen filmade jag dem. Filmen finns nu i posten efter denna.