tisdag, februari 23, 2010

Då är man ett klädesplagg

Jag läste att Göran Persson ska bli byst i riksdagshuset. Jag tänkte att det säkert går att skoja till den nyheten. Så jag funderade ... och funderade ... och kom inte på nåt. Byst är ju förvisso slang för smockat eller proppfullt, och de orden kanske man kunde relatera till Göran Persson, men det kändes som att sparka in en öppen dörr, så jag skippade den tanken.

Medans jag funderade på saken, utan att komma fram till nåt, googlade jag på bystbilder. På en del av bilderna höll folk i byster. Då slog det mig - och den tanken var ju faktiskt intressantare än ett tråkigt skämt - att när man håller i en byst är man ju faktiskt ett klädesplagg: en bysthållare.

De är både människor och bysthålllare på samma gång.

Finns det några fler sysslor tro, som förvandlar dess utövare till ett klädesplagg?
---
Läs även andra bloggares åsikter om ,

10 kommentarer:

Översättarhelena sa...

Jaga mygg!

ab sa...

Hon längst nere t h är ju snarare en byststrypare. Och titta så ilsken bysten blir.

stationsvakt@gmail.com sa...

ö-helena: Bravo!

ab: ja just det hon stryper en .. byst.

Anonym sa...

Varför just Göran Persson undrar jag??
/A

Cecilia N sa...

Om hon som stryper bysten är dotter till den som bysten föreställer så är hon en sån därn krage: fadersmördare eller vad den heter. (Fadersstrypare var första idén i huvudet, men jag tror att fadersmördare är rättare.)

Elisabet. sa...

Så överlycklig han ska bli över denna nyhet, herr Persson.

Att han ska bli byst, alltså.

ab sa...

Förmodligen skulle Persson bli ännu gladare om han fick bli tavla till häst. Som en fet Gustav Adolf, eller så. Hästen ska förstås stegra sig och Persson ha hermelinsfodrad mantel och spira i handen. Eller en glass, kanske?

stationsvakt@gmail.com sa...

A: Han satt tillräckligt många år som chef.

Cecilia: Om det heter så så är det så. Fast jag hade aldrig hört ordet förr.

Elisabet: Han har nog vetat länge. Njutit av tanken länge. :-)

ab: Haha, jag skulle rösta på en sån staty, dt vore ju skitroligt. :-D

ab sa...

Jo, det heter fadermördare. (Snillrikt, att jag inte kom på det själv!) Det är såna där upprättstående, stela skjortkragar de hade förr. Inte undra på att de drack punsch.

stationsvakt@gmail.com sa...

ab: Mycket märkligt namn det där.