tisdag, februari 23, 2010

Hela systemet kanske är fel

Fortsatt tågkaos, trots att det har pågått så länge nu att nån slags anpassning till läget borde ha skett. Men icke då. Imorse blev jag sittande på pendeln i Älvsjö nån halvtimme. Inte så farligt om man jämför med vad andra får vara med om, men inte särskilt kul heller.

Kan det vara så att hela idén med den typen av rälsburna tåg och tunnelbanor vi kör med i Sverige är fel? Vi kanske inte borde använda oss av avlånga plåtklossar som åker nära längs (den ibland kalla och snöiga) marken. Kanske nåt slags upphängt tåg vore bättre? Eller nån typ av monorail?


---
DN, DN, SvD, SvD, Ab, Ab

8 kommentarer:

Larsson sa...

Det största felet är att - som tidigare nämnts - att "man" använder billig skit! Lok, vagnar och växlar m m är inköpta till lägsta pris och då blir ju kvaliten därefter. Larsson är mycket för fri företagsamhet men när det gäller grundläggande samhällsfunktioner som tex tåg SKALL dessa vara i statlig regi... dvs rejäla grejer som håller även om det kostar en del för det är då VÅRA grejer - inte någon riskkapitalists som vill ta ut största möjliga vinst...

Johnny sa...

larsson: Gamla svenska rejäla doningar är säkert medicinen, men tillverkas sånt ens nfötiden? Finns ens kunskapen kvar om hur man gör något rejält?

Ola sa...

Så här var det förr, bättre?

http://www.historiskt.nu/diverse/film/snoslunga.wmv

Ola

Anonym sa...

Hade inte loken förr högre markfrigång plus en jävligt stor plog längst fram?

Urban sa...

Visst hade de det
http://sv.wikipedia.org/wiki/Rc-lok
Tror dessutom att det hängdes på ännu större snöplogar på en del i vintertid.

Men de där loken, RC, var ju inte lika trendiga och häftiga till utseendet som X 2000.

Johnny sa...

Ola: Om inte annat var det svettigare. :-)

anonym/Urban: Jag vet inte hur det var med markhöjden, men grymt snygga var de, rapidloken:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fil:Rapidlok.JPG

Tony sa...

Vad jag förstår är Banverket i statlig regi, i alla fall inte under upphandlingskarusellen. Spår, växlar röjning för trafiken är deras ansvar.
Resenärer jagar minuter i restid på 50 mils sträcka då behövs kanske x2000 och dylika tågset.

Johnny sa...

Tony: Jag skulle tippa att Banverket inte överflödar av anställda själva, utan att de tar in firmor till jobben; upphandlingskarusellen.