måndag, februari 22, 2010

Man var flera förr

När jag jobbade på SJ, det var jävligt länge sedan nu, så funkade det ungefär som det funkade i lumpen. Med det menar jag att vi var många. Vi var fler än vad våra uppgifter krävde. Jag jobbade på en rörmokarverkstad, och när det kom in ett jobb - till exempel att ett duschbås skulle sättas upp - ja då åkte vi tre man på't. Det var alltså inte särskilt kostnadseffektivt, men gosse att jobbet hanns med i alla fall.

Efter några år blev det drygt det där, och när jag och några rörisar med mig såg i interntidningen att det söktes vakter till centralstationen, ja då hoppade vi på det. Vi blev SJ-anställda vakter, och eftersom det var statligt det vi höll på med var vi många. De Securitasvakter, och vakterna från andra bolag som vi kom i kontakt med, de tittade med avundsjuka hundögon på oss. Medan de ofta var ensamma eller högst två mot " buset" (vad man nu lägger in i det ordet) så var vi en hel klump; "-Sedär, ett fyllo. Kom grabbar, alla fem, så kör vi ut honom".

Så funkade det då, enligt min erfarenhet. Dyrt för staten för det mesta, men när det knep så var vi sällan underbemannade. Så funkar det säkert inte nu, varken på SJ, Banverket eller på statliga/kommunala arbetsplatser. Allt som kan läggas ut på externa firmor, som slåss om att vara billigast (=mest underbemannade) har lagts ut, och de fast anställda är få. Blir det som nu, en nordisk vinter, då blir det katastrof.

Samtidigt som ett fåtal försöker lösa mängder med trafikproblem, som dessutom verkar öka för varje dag, sitter massor med människor hemma och jäser eller spelar WoW eller bloggar eller städar hela lägenheten gång på gång. De lyfter socialbidrag eller a-kassa eller vad man nu lever på när man är utan jobb. Det är nåt som inte stämmer. Jag vet inte om det var bättre förr, när man var många att dela på jobben, men nog hade snökaoset som råder nu kunnat hanterats bättre med större personalstyrka på alla fronter.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,
---
Ab, Ab, Ab, DN, DN, DN, SvD, SvD, SvD

19 kommentarer:

Anonym sa...

Dagens situation är närmast absurd -be folk stanna hemma från jobbet pga vinterväder..vad kostar inte det samhället..den var bättre förr..tamejfan.
/A

Anonym sa...

Jag kommer att tänka på när jag var barn, skolan stängde ibland när det var för kallt eller för mycket snö. Då fick ju föräldrarna eller iaf en av dem stanna hemma med oss barn.
Man kanske inte kan gardera sig för alla väder helst när det blir snökaos av bibliska mått så pass sällan som det blir. Det skulle ju bli mycket dyrt att alltid ha folk "utifall". Men kan inte militären åka ut och skotta tro?

Eftersom inte svinisen slog ut folket och kommersen så kanske nu snön gör det.

Larsson sa...

Tack, kunde inte ha sagt det bättre själv!

Elisabet. sa...

Det finns hjältar mitt i alltihopa.

Tidningsbudet som lämnade bilen och plumsade i flera decimeter med tung snö och ingen liten sträcka heller.

Jag höll på att svimma när jag upptäckte tidningen i postlådan!

Tony sa...

Jobbade en 10 år på SJ, fast på bussidan, och det var precis som du säger på den tiden.
Nu har det kanske gått lite för mycket åt motsatt håll, gäller väl, gäller väl i de flesta branscher. Sedan skall man inte skylla SJ för allt elände på tågsidan, SJ är bara en operatör av många nu för tiden. Banverket är nog de som skall klandras i detta snökaos, om någon skall klandras överhuvudtaget.

stationsvakt@gmail.com sa...

A: Eller hur. Fan, jag har betalt för trettio dagar på kortet, och då ska de fan inte be mig stanna hemma.

pg: Å andra sidan sitter folk hemma och lever på bidrag. Bättre att vara många på ett jobb då, och då kan man kalla bidraget för lön.

Larsson: tack. :-)

Elisabet: De finns där mitt ibland oss, de som tar jobbet på allvar och har yrkesstolthet i vad de än jobbar med. De är nog dock inte många.

Tony: Jag tycker man kan klandra alla som tar betalt för en tjänst men inte levererar den, oavsett om det är deras fel eller ej. Nu är jag hård kanske, men alla förseningar och inställda tåg har gjort mig sån. :-)

Anonym sa...

Nja snackar man politik med politiskt intresserade så verkar de ha låst fast sig vid att alla ska ha ett arbete vilket de samtidigt aldrig kunnat ordna.Samtidigt som samhället går mot en teknik som gör att många arbeten helt enkelt försvinner trots att folkmängden bara ökar och ökar.En omöjlig kombination med andra ord där vi samtidigt tyvärr skapar ett A och B samhälle där de som har arbete froterar och övriga får anpassa sig därefter.Tänk att det skulle bli rena rama lotteriet om man skulle få ett arbete eller inte i denna framtid.Hade man ju aldrig i livet kunnat föreställa sig på t ex sextiotalet.Som grabb var mossan hemma hela min barndom pga av egen vilja och att detta fungerade rent ekonomiskt där detta är totalt omöjligt idag för de flesta och så pratas det om höjd standard ha ha ... Idag är man expert på att göra mycket nytt till något fantastiskt när det i själva verket är ett kliv tillbaka.Vidare har vi en policy på mitt arbete i dessa vinterdagar att om man pga vädret inte kan ta sig till arbetet ska man också bli hemma men kan inte räkna med någon lön , tyvärr.Samtidigt som det gått någon form av nojja i att så fort en snöflinga faller i vinterlandet Sverige så får folk panik.EGENDOMLIGT.I resterande vinterländer fungerar kommunikationen bra men i Sverige så köper man in den billigaste skiten som t ex tågväxlar och när de sedan fryser så beklagar man sig över den ökade kostnaden för att byta ut dessa växlar trots att tågen står stilla.Man upphör aldrig att fascineras med andra ord.

Pelle

stationsvakt@gmail.com sa...

Pelle: Det ligger mycket i det du säger.

Anonym sa...

Angående det där med fastfrusna tåg så kom jag att tänka på att alla tågresor naturligtvis inte behöver vara tråkiga som ...

http://nosurender.blogspot.com/

Det går alltid på ett tåg …

Pelle

Magnus sa...

Visst har järnvägen dragit ner massivt, både i personal och service - och det kan inte bara förklaras med datoriseringen. Underhållet av banorna är nerskalat och det verkar inte finnas nån personal för att t ex få bort snö från växlar etc.

Går man fyrtio-femtio år tillbaks så hade ju SJ och Banverket närmast sin egen utryckningstjänst för att lösa tekniska problem, och tågen gick om det så var -40 grader. SJ hörde till landets största arbetsgivare. Men eftersom eliten flyger idag så har väl järnvägen haft svårt att hävda sig.

stationsvakt@gmail.com sa...

Pelle: ja den gamla roliga ja.

magnus: Ett par gånger, på pendeln på sista tiden, har jag sett tågvakten (dörröppnaren som sitter i mitten) gå ut med skyffel eller spade. På nåt vis känns det som att banverkspersonal ska göra sånt. Men det finns väl som sagt inga att ta av.

Magnus sa...

Johnny: Visst borde de ha hand om skottningen. Och det kan ju hända att de två du jämförde har något att göra med carandra. Så länge militären och lumpen hade hundratusentals aktiva varje år och massor av transporter var ju järnvägen en ryggrad för dem, man måste helt enkelt se till att järnvägen höll sig uppe i alla väder för att territorialförsvaret skulle vara trovärdigt. Men när den gamla försvarsmodellen rullades ihop blev det mindre viktigt att järnvägen höll ställningarna.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Antagligen är allting det hr så ihopblandat med samhället i övrigt att man måste ändra på hela samhället för att fixa till tågtrafiken.

Ullah sa...

Förr när man åkte sovvagn i Tyskland hade varje vagn sin egen konduktör som fixade allt, till och med mat. Nu ränner de fram och tillbaka som skållade råttor och skall hålla igång flera vagnar och bistron (om den finns) och man får springa runt i halva tåget för att hitta dem.

stationsvakt@gmail.com sa...

Ullah: Ja det är nåt som inte stämmer. Förr fanns det fullt med personal, och ändå hade man råd. Vars har alla pengar tagit vägen?

Magnus sa...

Johnny: Det är därför de inte drar en järnväg upp över Berings sund och knyter ihop de amerikanska, kanadensiska, ryska och kinesiska järnvägsnäten. Det skulle ju annars vara en logisk och iskall investering.

Projektet har diskuterats flera gånger, se http://en.wikipedia.org/wiki/Bering_Strait_crossing

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: En horisontell skidlift kanske vore lösningen.

Magnus sa...

Jag hörde en gång någon föreslå att man skulle bygga en fördämning över Berings sund för att hejda utflödet av drivis (sundet är igenfruset så där 2/3 av året). Undrar vad som skulle hålla bäst: isen eller vallen! -Men det var innan global uppvärmning blev en stor fråga.


captcha:improust - att spåna fram tusen sidor långa romaner om grevinnor och madeleinekakor.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: berings sund kan få all våran is och snö tycker jag, så kan de bygga vad de vill me'n.:-)