torsdag, februari 18, 2010

Unika namn

Före detta Led Zeppelin-basisten John Paul Jones tycker att det är stört omöjligt att hitta på ett bra bandnamn, skriver DN, eftersom alla namn är upptagna. Välkommen, säger jag, till klubben för skapare av bloggar och för registreringar av mailklienter. De bra och lätta-att-komma-ihåg-namnen tog slut för länge, länge sedan. Faktiskt, jag kan tänka mig att vartannat bloggnamn därute är ägarens andra, tredje eller kanske fjärdehandsval.

Igår skulle jag döpa ett flygplan. Jag gick in på lufhansas sida och skrev förslag. Dolphin, Whale, Moby Dick, Sky Dolphin, Archangel - ja fan vad hjärnan snurrade fram "bra" idéer som skulle ge mig vinsten på en miljon bonuspoäng. Nix, nix och åter nix - allt jag föreslog var redan föreslaget, och till slut när det ändå funkade med ett halvtaskigt förslag från min sida (sylphid), ja då hängde sig mitt internet - innan jag hann slutföra saken - och jag fick starta om skiten - never to return to namntävlingen igen.

Varför, för att återgå till bandnamn, måste just bandnamn förresten vara så jäkla unika? Människor har ju inte unika namn (även om det vore roligare så). För att skilja oss från våra namnar (namner?) har vi ju efternamn, och har vi namntvillingar i både för och efternamn, ja då har vi ju personnummer. Så skulle det kunna vara för band också. Till exempel, om jag skulle starta ett band så borde jag kunna döpa det till exempelvis Beatles - Beatles Karlsson. Eller nåt.
---
Läs även andra bloggares åsikter om , ,

14 kommentarer:

Stefan Jansson sa...

The SkyCaptain var det namn som jag föreslog. När kan jag hämta ut vinsten?

stationsvakt@gmail.com sa...

Steffe: Haha, förmodligen samma dag som han som föreslog "Luftkorven" hämtar ut den. ;-)

Unknown sa...

bredvid det här inlägget i min google reader så hade nanok:
http://nanok.tumblr.com/
tipsat om den här sidan:
http://www.nxdom.com/
det tyckte jag var lite roligt.

stationsvakt@gmail.com sa...

Hanna: Bra grej.

Anonym sa...

Lite lustigt att du skriver om detta nu (eller jag läste om det nu, snarare sagt) när jag för två minuter sedan rev mitt hår av ren frustration då jag skulle hjälpa min dotter komma på nickname och bloggnamn!

*SUCKA*

Impossible... nästan. Det gick till slut.

Magnus sa...

"Fader Wassily och de Förtappade" måste vara rätt unikt. Samarbete mellan en rysk trubadur och en skånsk orkester, de har gjort några skivor lokalt.

Etta på min lista över bästa svenska bandnamn är nog Televinken Chock (yes!), men det är inte säkert att de gjorde någon egen LP, jag har i alla fall aldrig hört något med dem. Stötte på namnet i ett gammalt nummer av Schlager och de var historia redan då.

stationsvakt@gmail.com sa...

Puffan: Ja det är ett ständigt påroblem det där. Verkligen.

stationsvakt@gmail.com sa...

Magnus: Ah, Schlager, den minns jag. Nån borde bloggaa om den, och skanna in lite.

Anna sa...

Rolling Toss ska mitt band heta.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Eller Electric Light Tosshestra.

Anna sa...

Fleetwood Toss?

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Spinal Toss.

Anna sa...

Suburban Kids With Toss Names! Du får sluta först, jag kan inte.

stationsvakt@gmail.com sa...

Anna: Trio me Toss. Det var den sista.